Wednesday, May 15, 2019

RESIPI SOTONG KANGKUNG SIMPLE TAPI SEDAP

ASSALAMUALAIKUM..
RESIPI SOTONG KANGKUNG SIMPLE TAPI SEDAP | Hari ni dah hari ke 10 kita semua umat Islam berpuasa berbaki 20hari kita akan menyambut hari raya pulak...bila sebut raya jer rasa sedih pulak nak tinggalkan bulan Ramadhan ni,entah bertemu lagi ke tidak bulan ramadhan pada tahun hadapan...kalau Allah mengizinkan in sha Allah kalau tidak terimalah amalan berpuasa ramadhan untuk kali yang terakhir dan raya terakhir pada tahun ni...ajal,maut,jodoh tu semuanya ditangan Allah SWT kita tidak bisa nak menidakkan apa yang dah tertulis untuk kita...hanya amalan secukupnya di dunia ini yang akan kita bawa untuk bekal kita di sana nanti...buat sementara ini hadapilah kehidupan ini dengan sebaik-baiknya...cukuplah yer dah rasa mata masuk habuk jer pagi-pagi ni...jomlah kita tengok resipi simple mama kat bawah ni yer...
Resipi untuk berbuka puasa semalam,masak yang simple aje...

BAHANNYA
Sotong Kembamg
Kangkung
Bijan
Petis/kuah rojak
Cili kisar
Kicap
Garam/serbuk perasa
Fish kek( kalau suka)


CARA MEMBUATNYA MUDAH JER...
1- Potong sotong kembang dan rebuskan sebentar.Dah lembut angkat dan toskan.
2-Sayur kangkung dipotong dan dicelur sekejap dan setelah itu diangkat dan ditoskan airnya.
3-Bijan kita sagai sekejap...Sediakan sosnya pula
4-Ambil cili kisar, petis  dan gaulkan ke dalam satu bekas..tambahkan kicap garam,serbuk perasa dan gaulkan kesemuanya...masakkan sekejap atas dapur...setelah siap tuangkan sos tu keatas sotong kangkung yang sudah siap disediakan dalam satu bekas ,akhir sekali taburkan bijan di atasnya..
Siap menu sotong kangkung simple dari mama ni...puas makan kalau kita buat sendiri di rumah,kalau beli kat luar atau bazar memang rasa tak cukup jer...okay korang selamat memasak petang nanti...


p/s semalam mama guna kuah rojak jer sebeb petis dah kehabisan stok dan tambahkan sedikit fish kek.



5 comments:

  1. wah..sedap tu ma, lama tak makan...nanti bolehla buat sendiri

    ReplyDelete
  2. KITA ADA JUGAK BUAT SOTONG KANGKUNG NI TAPI GUNA KUAH ROJAK JER, HEHEHE.
    YANG PALING MALAS BAB NAK SIANG KANGKUNG, TU YANG KDG LAMA TAK BUAT

    ReplyDelete
  3. Sedapnya sotong kangkung! Terus terliur....jamu mata lama-lama di sini dulu, heheeee.

    ReplyDelete
  4. Waaaa nampak sedapnyaaa....kalau gi Buffet Ramadhan, selalu ada menu ni hehehehe

    ReplyDelete