17 May 2018

# DIY # jahit sendiri

DIY LANGSIR DAPUR MAMA

ASSALAMUALAIKUM....
DIY Langsir Simple Dapur Mama | Bila dah bulan puasa ni macam-macam benda nak dibuat untuk hiasan rumah...salah satunya adalah jahit langsir sendiri...kain ni sebenarnya adalah kain alas meja makan lama mama tapi disebabkan meja makan dah ditukar saiznya jadi kain alas meja ini tak dapat digunakan lagi...dari terbiar tu eloklah mama gunting dan jahit buat langsir simple di tingkap dapur mama ni...harap eloklah bila dah siap dipasang nanti...
Kain alas meja lama mama...nampak elok lagi kain langsir ni, tu yang guna semula buatkan langsir dapur...
Kita mulakan proses menggunting kain ini mengikut paten yang dikehendaki..
Setelah siap proses menggunting kita ke proses menjahit pula...jahitkan tepi langsir dulu lepas tu jahit lapik langsir di bahagian atasnya...
Bila dah siap jahit lapik tu kita mulakan proses menjahit dibahagian tepinya...mama gunakan semula ropol dari alas meja ni...jahit ikut paten yang telah mama buatkan...
Inilah langsir yang sudah siap dijahit sepenuhnya...mama masukkan pula besi penyangkut untuk langsir tu...
Siap juga langsir dapur mama yang simple ni...okaylah dapat juga buat langsir simple ini menggunakan kain alas meja lama mama...save juga tak perlu nak beli kain lain untuk buat langsir kat dapur ni...asal sedap mata tuan rumah memandang kira okay la tu...

p/s pasni jahitkan langsir untuk dapur anak mama pula...

7 comments:

  1. Waaa terbaik lah mama... jimat kos sungguj

    ReplyDelete
  2. bstnya mama pandai menjahit..buat ape je jadi..kalau eda tak taulah macam mana...hehehe

    ReplyDelete
  3. Jimat banyak Mama..janji berganti..Lin dapo tak pakai langsir, pakai blinding..

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum & salam ramadhan dari ibu. Semoga amalan ibadat kita di terima Allah swt. Amin.

    Ibu singgah blogwaking blog sis maszul

    ReplyDelete
  5. wahhh jimat dan tak membazir. lawa pulak tu. rajin mama mendiy
    Uyul Rosli | JDTBlogger

    ReplyDelete