14 May 2013

# info

Fakta Menarik Orang Johor

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...

Pada orang-orang Johor pasti tahu loghat apa yang digunakan dan perkataan yang kerap disebut bila mereka bercakap...itulah keistimewaan yang ada pada orang Johor setiap perkataan yang selalu disebutkan akan ada bunyinya yang agak pelik juga dan pada sesiapa yang jarang mendengarnya pasti akan merasa lawak bila mendengar perkataan itu disebut...

Jom kita lihat perkataan yang sering orang Johor sebutkan bila mereka berbual ekk...perkataan ekk juga salah satu perkataan yang akan disebut bila penghabis percakapan...

Joho - Johor
Saing - pergi bersama-sama "marilah jalan saing-saing"
Bongok - bodoh
Endut - makwe/pakwe/awek/balak boleh digunakan tanpa mengira jantina
Berendut - berpasangan
Pergi berendut - dating "pergi berendut la tu"
Botok-botok,bebotok - sejenis makanan menggunakan ikan,ditambah memacam dedaun,letak serbuk kari dan dibalut dengan daun betik diikat sebelum dikukus macam ikan pais tu...
Leca - tilam kekabu
Gerobok,Gobok - almari tak kira simpan baju atau pinggan mangkuk
Sajak - sesuai atau tidak bukan puisi macam ayat ni 'Sajak tak beg nie kalau aku pakai'
Roti prata - roti canai
Epok-epok - karipap
Air tahu - Air soya
Sigong - pukul guna siku
Air tawo - air tawar
Bak - bawa "bak sini aku bawakan"
Bandor - bandar
Belajor - belajar
Besor - besar
Betok - ikan puyu
Bobos - bocor
Buboh - letak
Cador - cadar
Cenonet - kecik
Engko - engkau
Esbok - peti sejuk
Gambor - gambar
Gebor - selimut
Getol -sekel kepala
Grobok - almari
Hangen - angin
Hantor - hantar
Jajan - makanan ringan
Jerang - masak air /nasi 
Jerih - semput
Jotos - sekel "aku jotos kepala engko kang"
Kang - nanti
Kejor - kejar
Kerek - eksen
Kolah - tempat simpan air
Koknai - main kejar-kejar
Kokot - ambil sampai habis
Korang - engkau orang
Kosi - kerusi
Lantak - hentam keromo
Lapor - lapar
Laymo - limau
Lemo -lemau
Lawo - cantik
Leceh - lambat ''leceh betul ko ni"
Longgo - longgor
Mancah - menebas
Muo - Muar
Ngeteh - minum air di kedai
Nonong - berjalan tanpa peduli apa-apa"jalan menonong ajer"
Pasor Lambak - pasar malam
Pestol - pistol
Peygang - pegang
Sarap - sarapan
Nyonyot - hisap
Nor - betul "panjang nor cerita ni"
Pakkal - nasib baik "pakkal la ada kasut ni kalau tak dah jatuh tadi"
Segor - segar
Selipor - selipar
Semangka - tembikai
Sengabong - Sungai Abong
Sila panggung - duduk rilek
Sogame - sekolah agama
Sokkabor - surat khabar
Tanak - masak
Tampor - tampar
Terpeleot - terseliuh
Tikor - tikar
Tombot - pelupusan sampah "engko keje tombot ke"
Tualo - tuala
Motosikal - orang Muor tak panggil moto tapi motosikal
Televisyen - orang Muor tak panggil tv tapi televisyen
Anu - buat "nape engko anu aku"
Sangap - menguap

23 comments:

  1. dpt belajar sesikit bahasa sana
    Tampo tu sama bahasa org Perak Mama

    ReplyDelete
  2. dulu saya blajar kat johor, ade faham sikit loghat johor ni. hehehehehe..

    ReplyDelete
  3. Salam Mama..tu semua ayat2 kakpb dari dulu sampai skrg. Ada la satu dua yg jarang kakpb guna. Ngeteh tu bukan bahasa Kelantan ke?

    ReplyDelete
  4. byk bhasa jawa johor tu rasanya.. hihi.. beberapa je sy faham...

    ReplyDelete
  5. Hihi...tersenyum saya selaku johorian.

    Ada lagi, KITA ganti diri SAYA.
    Lg satu TAPI kat ujung ayat. Kwn yg tegur, kalo tak tak perasan.

    Sejak tak dok johor, saya try elak guna ANU..takut org salah paham.

    ReplyDelete
  6. wah.. banyak perkataan-perkataan yang saya tak tau ni..hehe

    ReplyDelete
  7. Mas... kakak jadi senyum sendiri bila terasa eh... kenapalah kita guna perkataa ini ye:) Tapi buat kita macam tak salah sebab dah biasalah...

    Macam terpeleot dan cenonit kakak suka guna tau, tapi bila baca jadi gelihati pulak hihi..

    ReplyDelete
  8. ok..saya sangat rindu pada perbualan penuh guna bahasa johor.. sbb skang dah bercampur aduk..hahaha..

    ReplyDelete
  9. kak mas..comel pulak perkataan endut tu hehehe..lepas ni boleh guna jalan berendut endut ekekeke..tenkiu kak mas sudi share ;)

    ReplyDelete
  10. Pelajaran bahasa utk hari ni ☺☺

    ReplyDelete
  11. Ada yang paham ada yang tak.. huhu

    ReplyDelete
  12. boleh lah belajar guna bahasa nih.. ^_^

    ReplyDelete
  13. kalau kat semenanjung ni memang dah bercampur2 behasa antara negeri..

    ReplyDelete
  14. eja muo takde r. kuikui~ eh, aahla baru perasan kitowg sebut sungai abong, sengabong.hahahaha~

    ReplyDelete
  15. heehehehe...kathy pun sejak kahwin orang johor ni mula dah faham bahasa2 johor ni..hebatlah perkongsian mama...

    ReplyDelete
  16. Inilah uniknya Malaysia... :)

    ReplyDelete
  17. saya orang joho heheheh...

    ReplyDelete
  18. byk yg remy tak tahu mama...... yg tahu kudap2 ngan gobok aje....

    ReplyDelete
  19. tuko - tukar jgn lupee jgak

    ReplyDelete
  20. Waa..walaupun sy owg johor..masih ade beberapa perkataan yang sy bru tau..

    ReplyDelete
  21. Berlengging- tak pakai baju( org llaki je yg slalu berlengging)

    Galat - rasa bersalah

    Melat- love bite.

    Saya org muo.. Mee bndong muo terbaikk..!!

    ReplyDelete
  22. Kitorang org johor yg bace bende alah ni senyum je. Hehe. Perkataan tualo tu jarang gune. Biasenye kitorang sebut TUALA je. Cinonet tu ade kate laen, KENET... Org pompuan johor ramai yg kenet.. 160cm tu kire tinggi... Lg satu, dlm dialek johor jugak ade sub-dialek, antara dialek johor yg paling obvious org muo. sape2 org johor sebut piso, beso, lapo, tampo, bongok, dan etc etc sama ada die org muo atau ddok di muo. org johor mcm org mersing ke bp e kluang ke jrg juga sub dialek ni... i am muarian =)

    ReplyDelete