12 September 2018

# resepi masakan

RESIPI HOMEMADE SARDINE BUATAN SENDIRI DARI DAPUR MAMA

ASSALAMUALAIKUM...
Resipi Homemade Sardines Buatan Sendiri Dari Dapur Mama | Memang lama dah teringin nak memcuba membuat sardin sendiri ni,sebabnya kesian kat hubby mama teringin nak makan ikan sardine...memandangkan hubby dilarang sekali makan makanan dalam tin jadi rasanya memang lebih eloklah mama sediakan sendiri sardine fresh dari dapur mama ni...sekarang ni ikan sardine ni pun dah bermacam-macam kes viral yang kita dengarkan jadi memang berbaloilah kalau dapat buat ikan sardine sendiri di rumah...

Kebetulan kami ke Pontian nak mencari stok sawi untuk projek sawi asin mama tu tapi terpandanglah mama akan ikan sardine yang fresh di sini...tanpa berlengah ambil juga dalam 4 ekor ikan sardin tu cukuplah untuk proses percubaan pertama membuat sardine ni..

1-Siangkan ikan sardine tu dan bersihkannya...mama buangkan ekor dan kepalanya terus...jadi nampaklah serupa macam ikan sardine dalam tin tu bila dah siap nanti...ekor ikan tu potongkan pendek lagi sedikit yee...
2-Bahan-bahan yang diperlukan untuk sosnya yer...
-Sos cili
-sos tomato
-tomato puri (jika tak suka boleh ganti dgn tomato fresh tapi kenalah dikisar sekali dgn bahan)
-cili kisar +bawang merah +bawang putih
-tomato (untuk hiasan)
-cili padi (untuk hiasan)
-Garam
-gula
-serbuk perasa

3-Tumiskan bahan-bahan kisar dan tumiskan sehingga garing..setelah itu masukkan sos tomato,sos cili kedalamnya...biarkan sebentar...
4-Mama tumis dalam periuk tekanan terus sebab lebih mudah untuk memasak sardin ini nanti...Masukkan juga tomato yang dipotong 4 bahagian...kacau lagi sehingga sosnya benar-benar masak...
5-Bila dah garing sosnya masukkan garam,serbuk perasa dan gula secukupnya...akhir sekali masukkan ikan sardine dan setkan masa periuk tekanan untuk membuat ikan sardine tu benar-benar lembut dan hasilnya nanti seperti ikan sardin dalam tin..
6-Akhirnya siap juga ikan sardine buatan tangan sendiri..homemade sardine dari dapur mama...puas hati mama sebab berjaya juga dalam percubaan pertama mama membuat sardine sendiri dan hubby pun boleh makan sardine akhirnya..ikan sardine ini boleh terus dimakan atau boleh disimpan dahulu di dalam peti ais...
kalau kawan-kawan ingin mencuba membuatnya bolehlah lakukannya sendiri di rumah...selamat mencuba semua...

p/s buat sendiri lebih puas hati...

16 comments:

  1. mudah jugak eh buat sardin sendiri. bagus jugak sebab tau dah memang suci dan bersih hehe

    ReplyDelete
  2. Ya Allah Mama nampak macam dalam tin aje, tapi lagi fresh kannn kalau buat sendiri macam ni..
    Nak cuba jugalah nanti..
    Tq Mama...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg fresh n sama mcm sardin dlm tin tu lin...cubalah buat sendiri mmg puas hati..sama2 lin..

      Delete
  3. wallaaa.. mama. sebiji macam sardine cap ayam. lps ni bolehlah mama bisnes sardine homemade plak

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahha mmg sama jer seri cuma kita buat sendiri jer...in sha Allah jika ada rezeki mmg boleh dipasarkan...

      Delete
  4. yang ni takde projek bisnes ke mama? hahahahahahaha..nak orderrr... :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha yg ni belum lg nak dikomersilkn...tapi kalau ada rezeki boleh juga ...

      Delete
  5. rajinnya mama ni.boleh buat banyak-banyak ek kalau buat sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saja nak mencuba mar...betul tu kalau buat byk2 simpan bila nak mkn just panaskn jer...

      Delete
  6. wowwwww...tekezutt ain nengok ikannya kepala dah kena penggal.hahhahaa..macam nak cuba buat je ni..hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahah sardin terpenggal kepala....cuba jer ain senang jer...

      Delete
  7. wah..senang buat sendiri. boleh makan tanpa was-was

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu ju..puas hati mkn tanpa was2...

      Delete