11 June 2018

# info agama

BUKAN MAHRAM TIDAK BOLEH BERSALAMAN

ASSALAMUALAIKUM..
Bukan Mahram Tidak Boleh Bersalaman | Dah nak raya ni...jom kita ingat mengingati yang mana boleh dan yang mana tidak boleh untuk kita bersalaman..Di bawah ini ada rujukannya danjomlah kita lihat 'Siapakah yang bergelar 'BUKAN MAHRAM' yang kita 'TIDAK BOLEH' bersalaman...


*A) Jika kita seorang Lelaki:-*
1. Isteri kepada adik beradik bapa
2. Isteri kepada adik beradik emak
3. Adik beradik perempuan bapa mertua
4. Adik beradik perempuan emak mertua 
5. Anak perempuan adik beradik isteri
6. Kakak Ipar
7. Adik Ipar perempuan
8. Sepupu perempuan
9. Sepupu Ayah (perempuan)
10. Sepupu Emak (perempuan)
11. Biras perempuan


*B) Jika kita seorang Perempuan:-*
1. Suami kepada adik beradik bapa
2. Suami kepada adik beradik emak
3. Adik beradik lelaki bapa mertua
4. Adik beradik lelaki emak mertua 
5. Anak lelaki adik beradik suami
6. Abang Ipar
7. Adik Ipar Lelaki
8. Sepupu Lelaki
9. Sepupu Ayah (lelaki)
10. Sepupu Emak (lelaki)
11. Biras lelaki


*Ada yang tidak tahu. Dan kadangkala kita terlupa. Nampak macam boleh tetapi sebenarnya TAK BOLEH.*
Jadi sekarang dah tahu...minta minta ler sampaikan pula pada saudara2 & sahabat2 kita..perkongsian dari group whatsapp.

3 comments:

  1. kena take note ni..risau kang orang ulur tangan,kita laju je sambut...

    ReplyDelete
  2. betul tu, sebab dulu masa kecik kecik semua salam kan :( skrg dah besar pun dorang main salam je

    ReplyDelete