19 February 2018

DOA PAGI ISNIN

February 19, 2018 0 Comments
ASSALAMUALAIKUM...

YA  ALLAH
 PAGI INI AKU MEMOHON KAU BERSIHKAN
HATIKU DARI RASA KEKHAWATIRAN
DAN PENUHILAH HATIKU
DENGAN KELEMBUTAN SERTA MUDAHKANLAH REZEKIKU
DAN DAMAIKAN HATIKU DALAM
CINTA YANG SETIA
AAMIIN...

18 February 2018

17 February 2018

BAKAL MENANTU BELANJA MAKAN TENGAHARI

February 17, 2018 4 Comments

ASSALAMUALAIKUM...

Bakal Menantu Belanja Makan | Hari ni bakal menantu mama yang kedua belanja makan tengahari...alhamdullilah kali ni bakal menantu mama bercuti selama 2 minggu untuk menetapkan hari majlis mereka dan siapkan apa-apa yang sepatutnya di Malaysia sebelum balik semula ke Dubai...beginilah kalau duduk berjauhan terpaksa uruskan semuanya semasa bercuti ni..in sha Allah jika tiada aralnya majlis kawin mereka akan diadakan pada bulan Julai nanti....

Makan tengahari bersama-sama tadi...

Inilah menu tengahari mama tadi...Nasi goreng kampung jer...tapi sayangnya kurang sedikit sedapnya...

Anak mama order ABC ni...bila tengok menariknya color abc ni jadi kenen sikit abc dia..sedap bila makan sejuk rasa tekak ni...

DOA PAGI SABTU

February 17, 2018 1 Comments
ASSALAMUALAIKUM...

YA ALLAH 
JIKA REZEKIKU MASIH DI LANGIT
MAKA TURUNKANLAH IA

JIKA REZEKIKU MASIH DI DALAM BUMI
MAKA KELUARKANLAH IA

JIKA REZEKIKU SUKAR
MAKA MUDAHKANLAH IA

JIKA REZEKIKU HARAM 
MAKA SUCIKANLAH IA

JIKA REZEKIKU MASIH JAUH 
MAKA DEKATKANLAH IA...
AAMIIN...

16 February 2018

SARAPAN PAGI TAHUN BARU CINA

February 16, 2018 1 Comments

ASSALAMUALAIKUM...
SARAPAN PAGI TAHIN BARU CINA | Pagi dah keluar hantar anak pergi kerja...ada perayaan macam ni memang tak boleh nak cuti jadi kena kerja...nasib baik.dapat angpow untuk pekerja yang bekerja hari ini...sedap juga nak pergi kerja kan walaupun orang cuti kita kena kerja...

Menu biasa untuk sarapan pagi ini...roti canai kosong sekeping dengan air limau ais...

TAZKIRAH JUMAAT

February 16, 2018 0 Comments
ASSALAMUALAIKUM...

MENGELUH ATAU BERSABAR

Sabda Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam yang bermaksud :
"Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar,
tidak juga ketakutan melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya
menghadapi bencana dan kesusahan tersebut."
(Hadith Riwayat Al-Hakim)

15 February 2018

MENU HARI INI

February 15, 2018 7 Comments

ASSALAMUALAIKUM....
Menu Hari Ini | Wah ! Ingatkan nak masak hari ni tapi tak sangka hubby dah take over dapur mama pula...relax la mama and jadi mem la sekejap...dapatlah juga layan tengok cerita korea kat tv...jom la tengok menu apa yang hubby masak hari ini...

Menu pertama ikan bawal emas goreng berminyak...menu simple..

Sayur kucai goreng kicap...

Ikan goreng mesti ada sebab hubby dah tahu feveret bini dia ni...

Menu simple dari air tangan hubby mama hari ini...mem tinggal makan jer...

p/s seronok sesekali dapat makan masakan hubby...

DOA PAGI KHAMIS

February 15, 2018 2 Comments
ASSALAMUALAIKUM...

DOAKU HARI INI :
YA ALLAH
Bila pagi ini ada hati yang tersimpan
benci ubahlah menjadi kasih sayang.
bila hati kami kotor,
sucikanlah.
Bila hati terluka perih,
sembuhkanlah....
Aamiin...


14 February 2018

DIY | TAMPAL WALLPAPER BILIK BAWAH

February 14, 2018 7 Comments
ASSALAMUALAIKUM....
Diy | Tampal Wallpaper Bilik Bawah....Lama sangat nak jumpa wallpaper warna pink kat kedai eco ni...bila terjumpa terus jer beli...beli dulu bila nak tampal senang jer...cewahhh berlagak yer...bukan apa bila dah ada nak wallpaper tu bolehlah mama tampal sikit-sikit bila ada masa terluang..
Ni dia dinding yang akan mama tampal dengan wallpaper pink tu...dinding bilik ni pun dah nampak usang sangat tu jadi buat projek nak buat bilik dan dinding ni kembali berseri semula....

Projek dijalankan satu persatu...jenuh juga memanjat nasib baik hubby belikan tangga yang baru dan tinggi kalau tidak memang sakit leher dibuatnya...Pernah dulu mama tampal wallpaper kat bilik anak guna tangga pendek memang terpaksa mendongak...bila dah siap tampal wallpaper tu, sakit kat leher mama ni berhari-hari tak hilangnya..

Kali ni alhamdullilah dah ada tangga besar memang senang kerja...siap juga tampal wallpaper tu separuh dindingnya..boleh rehatkan diri esok baru sambung semula..

Hari ni siap tampal keseluruhan wallpaper yang kat bahagian bawah tu...nasib baik cuma tampal yang bahagian belah bawahnya saja jadi sekejap jer siapnya....

Akhirnya siap juga menampal keseluruhan dinding itu dengan wallpaper....suka hati mama tengok dah ada perubahan kat dinding bilik bawah ni....

Beli 12 gulung wallpaper ni tapi masih ada lagi segulung wallpaper tu...dari terbiar biar mama habiskan dan tampalkan wallpaper lebihan tu kat meja plastik ni....meja pun dah nampak usang jer ni...eloklah diberikan permukaan yang baru...

Barulah nampak menarik dan baru meja plastik mama ni...tampal wallpaper bagi nampak menarik sedikit meja ni...

p/s puas hati dapat buat sendiri.....

DOA PAGI RABU

February 14, 2018 1 Comments
ASSALAMUALAIKUM...

SELAMAT PAGI
Setiap kali Allah bangunkan kita
untuk hidup sehari dan sehari lagi...
bersyukurlah
banyak-banyak sebab Allah beri peluang lagi untuk kita 
mencari dan menambah lagi bekal untuk perjalanan dan hidup di akhirat...
Aamiin Ya Allah...

13 February 2018

MENU TENGAHARI MAMA

February 13, 2018 2 Comments
ASSALAMUALAIKUM..
Menu Tengahari Mama | Bila tengahari jer asyik memikir nak masak menu apa setiap hari..apa yang ada dalam aisbox itulah yang mama masak...inilah rutin biasa suri rumah macam mama ni asyik la perlu memikirkan menu yang berbeza setiap hari...kekadang tu memang hubby yang suruh masak asam pedas jer setiap hari...ini jee la menu tengahari ni..masak sedikit jer sebab masing-masing hanya makan bila balik kerja petang nanti...kekadang anak-anak dah kenyang bila balik dari kerja jadi kalau masak banyak memang tak habis menu lauk tu...
Goreng ikan cencaru buatkan sambal jer...menu simple dan mudah jer...

Semalam akak ada bagi sayur lokio ni jadi hari ni mama buatkan menu masak lemak putih dengan udang...

Ada juga sedikit ikan goreng...ikan goreng ni memang kegemaran mama tu sebab mesti ada menu ikan goreng ni...inilah menu biasa tengahari dari dapur grandma ni...

p/s esok tak tahu nak masak menu apa pula....

DIY | DEKO LAMPU VIRAL KEDAI ECO 2

February 13, 2018 3 Comments
ASSALAMUALAIKUM...
DIY Deko Lampu Viral Kedai Eco 2 | Sebelum ni mama dah buat satu lampu viral ni kalau korang nak tengok TEKAN SINI...kali ni mama buat lampu viral yang ke 2 pula untuk letak kat bahagian dapur pula...disebabkan dapur mama tema color hijau jadi mama buat lampu viral ni ikut color tema dapur mama ni...



Beli lagi bahan yang diperlukan untuk buat lampu viral kat dapur pula...bekas hijau,rumah untuk mentol, wayar dan skrewnya...


Siap dah dipasang dengan wayar kat bekas untuk letak mentol tu...mangkuk bahagian atas tu mulanya macam gambar kat atas tu tapi disebabkan color hijau tak ada stok maka hubby beli yang bakul kecik macam gambar kat atas tu..tapi hubby buangkan pemegangnya dan ambil bahagian yang berlorek tu jer...nampaklah macam berlekuk-lekuk sedikitkan...konon nak nampak cantik sedikit kat atas tu...


Inilah dia bila dah siap masukkan rumah untuk letak mentolnya dan juga wayarnya sekali...


Proses memasang lampu viral ni telah siap pun dilakukan dibahagian dapur mama...dah letakkan mentolnya sekali...


Tadaaaa test pasang lampunya...beginilah rupa bila dah siap dipasang lampu viral di bahagian dapur mama ni....


Mama upkan gambar dekatnya yer...nampak tak bekas dan mentolnya yang dah siap dipasang tu...


Akhirnya berhijauan la suasana dapur mama...buka jer lampu viral ni jadi hijau keseluruhan ruang dapur...wah !! betul-betul hijau jadinya...jangan bertukar jadi hulk dah lah yer...okay la itu jer mama nak share tentang pemasangan lampu viral kedai eco ni...kalau berminat bolehlah mencuba membuatnya sendiri yer...

p/s buat sendiri lebih puas hati...

DIY | DEKO LAMPU VIRAL KEDAI ECO 1

February 13, 2018 4 Comments
ASSALAMUALAIKUM...
DIY Deko Lampu Guna Barang Kedai Eco | Memang viral lampu ini sekarang...pada penggemar deko dan kedai Eco pasti dah tahu bagaimana nak membuat lampu viral ni...mama pun terjebak sama bila dah join group Eco / Diy di facebook...bila dah tahu bagaimana nak membuatnya terus pergi ke kedai Eco sebab nak cari bahan-bahan yang diperlukan...jomlah kita tengok gambarnya di bawah ni...


Tu dia bila dah sampai kedai Eco ni memang semua nak diangkat masuk bakul...kali ni ambil barang yang diperlukan untuk buat lampu viral ni...roda tu mama guna untuk dipasang pada almari kaca IKEA tempohari...kalau nak tahu ceritanya boleh TEKAN SINI.....


Inilah dia orang yang mama kerah buatkan lampu viral ni...nasib baik hubby jenis suka berdeko juga jadi bila di suruh tu tak adalah nak marah-marah atau buat tak tahu jer...semuanya hubby yang lakukan dari mula sampailah ke akhirnya...


Bab-bab memasang lampu ke wayar elektrik ini pun hubby la yang lakukannya...bagi kat mama memang tak jadi apalah lampu tu...lagi-lagi kalau bermain dengan wayar elektrik ni...syukurlah hubby boleh lakukannya sendiri mama hanya membantu mana yang perlu jer...


 Siap juga bab-bab pasang memasang lampu ni...nak beli lampu chandeliar yang mahal-mahal tu tak mampu jadi buat yang macam ni pun dah suka sangat hati mama ni...terima kasih kat hubby sebab sudi layan kerenah bini dia dia yang suka sangat bab-bab mendeko ni...


Tadaaaa siap juga dan akhirnya dah boleh dipasang lampu viral ni.. okay la nampak lawa juga bila dah siap terpasang lampunya...pada yang nak cuba membuatnya bolehlah lakukannya sendiri yer...


p/s diy sendiri lebih mudah...