09 January 2018

# diy tanaman

HASIL TANAMAN SENDIRI BELAKANG RUMAH

ASSALAMUALAIKUM..
Pagi-pagi hubby mama dah survey pokok pisangnya...nak tengok dah masak atau belum...bila tengok tadi nampak buah pisang tu dah mulai nak menguning....kena juga potong dan ambil hasilnya...kalau tidak.burung mesti memakannya..dapat juga setandan pisang hari ini...memang terlalu banyak rasanya setandan pisang tu untuk mama sekeluarga jadi mama dan hubby bagi-bagikan dengan jiran tertangga...dapat juga jiran mama merasa pisang hasil tanaman hubby ni...
Dah tinggal batang pokok pisang tu jer...pokok kacang botol pun dah menjalar ke batang pokok pisang tu...nak dipotong batang pisang tu takut mati pula pokok kacang botol tu jadi hubby biarkan jer...masih menunggu hasil kacang botol tu..masih tak ada lagi bukti menunjukkan pokok kacang botol ni akan mengeluarkan hasilnya...kalau ada sedap juga buat ulam kacang botol ni...

Inilah baki buah pisang di rumah mama setelah hasilnya dibagi-bagikan tadi...ini pun dah cukup banyak rasanya...ingat nak hantar juga sedikit ke rumah kakak mama di seberang taman mama ni...biar semua dapat merasa hasilnya....

entri berkaitan :


p/s nilah hasilnya kalau berbudi pd tanah....

6 comments:

  1. rajinnya menanam pokok.. tringat arwah emak cikyan.. dia pon rajin.. jenuh mkn..

    ReplyDelete
  2. hasilnya, alhamdulillah

    ReplyDelete
  3. Pisang nangka ni.
    Goreng sesuai.

    ReplyDelete
  4. banyak jugak hasil dia..boleh buat pisang goreng ni..

    ReplyDelete
  5. Kan, bagusnyaa bila berbudi pada tanah..........teringin nanti one day, harap ada ruang untuk berbudi pada tanah..hehe

    ReplyDelete
  6. untungnya berbudi pada tanah..

    ReplyDelete