03 January 2018

# DIY

CARA MEMBERSIHKAN MESIN BASUH

ASSALAMUALAIKUM...
Kalau basuh baju asyik jer ada benda yang melekat kat baju dan seluar...bila kering nampak tompok-tompok putih di seluar hubby...tak boleh jadi mesin basuh ni kena juga dicuci mungkin dah banyak bahan-bahan yang membuat mesin basuh baju mama jadi begini...apa tidaknya hari-hari kita terpaksa menggunakan mesin basuh, jadi semakin lama mesin basuh tu pun semakin banyak terkandung bahan kekotoran hasil dari pakaian yang kita basuh setiap hari..maka kita perlu lakukan proses mencuci drum mesin basuh kita ini dengan segera...mama pun sejak beli mesin basuh ni tak pernah pun nak mencuba mencuci drumnya jadi kali ni kena juga lakukan...


Maka beli jugalah sabun untuk cuci drum mesin basuh ni...mama beli jer kat online Lazada hari tu..nak cuba dulu jenama ni...ingatkan ada cara-cara menggunakannya dalam bahasa melayu rupanya tak ada jadi pandai-pandailah gunakan sendiri...lepas ni boleh cari jenama yang lebih elok lagi...tapi jenama ni pun dah cukup membuat mesin basuh mama bersih juga walaupun harganya murah...


Mula-mula masukkan air dalam mesin basuh tu...maksimakan airnya dan masukkan serbuk pencuci drum tu...gunakan 1 peket terus untuk sekali cucian...


Setkan dalam menu Eco Tub Clean ni...pastu boleh mulakan sesi mencuci drum mesin basuh tersebut...biarkanlah dia berfungsi sendiri sehingga bersih...



Terlupa pula nak cuci penapis ni terlebih dahulu...dah isi air baru mama teringat jadi terus buka penapis dan cuci terlebih dahulu..


Bila dah bersih penapis itu pasangkan semula dan mulakan proses untuk mencuci drum mesin basuh ini...


Mula-mula mama biarkan selama 5jam tapi kalau lebih lama lagi bagus...setelah itu mama mulakan proses mencuci seterusnya...


Nampak tak kotoran yang mula keluar setelah proses mencuci dilakukan, banyak juga sisa-sisa yang ada di dalam drum mesin basuh ini...semakin lama dicuci semakin banyak keluarnya...


Proses pertama setelah beberapa kali mama membasuhnya...kelihatan kotoran di dasar mesin basuh itu...kenalah lakukan beberapa kali mencuci drum untuk menghilangkan terus kotoran yang ada di dalamnya...


Inilah hasilnya setelah 5 kali mama membilasnya dengan air yang bersih...kenalah lakukan juga kalau tidak kita tidak akan mendapat hasilnya yang bagus...pada kawan-kawan yang terasa pakaian yang dibasuh semakin ada hasil yang kurang memuaskan cubalah cuci drum mesin basuh yang kita gunakan itu sebulan sekali...pasti hasilnya pada pakaian yang kita basuh nanti akan lebih kelihatan cukup memuaskan hati...selamat mencuba yer...


p/s puas hati dapat cuci drum mesin basuh ni...

4 comments:

  1. sepanjang ada mesin basuh baru sekali cuci mesin tu hahaaha.. berapa satu harga sabun tu ya..

    ReplyDelete
  2. lama proses mencuci kan ma,kita tahun lepas baru buat

    ReplyDelete
  3. nk kena buat jgak ni. dh lama mesin tu x pernah di cuci

    ReplyDelete