02 October 2017

# resepi masakan

RESEPI | AYAM MASAK LEMAK REBUNG HUBBY

ASSALAMUALAIKUM...

Kali ni mama sharekan resepi air tangan hubby...suka sangat makan rebung jadi menu hubby kali ini ayam masak lemak cili padi berebung...feveret hubby tapi mama tak suka sebab mama tak makan ayam..kalau rebung dengan ikan atau daging pasti laju jer makannya...jom kita tengok resepinya kat bawah ni...

Bahannya
-ayam
-santan
-cili padi
-kunyit hidup
-sebiji bawang merah
-asam keping
-rebung
-kentang(kalau suka)
-garam
-serbuk perasa

Cara-cara memasaknya...
1-Bersihkan ayam dah tepikan...Ambil cili padi,bawang merah dan kunyit hidup kisarkan kesemuanya sehingga halus (kalau nak tumbuk pun boleh)
2-Masukkan bahan kisar tadi ke dalam periuk bersama dengan santan cair dan asam keping..didihkan sebentar..
3-Setelah didih masukkan ayam ke dalam kuah tadi dan biarkan sehingga ayam masak..perasakan dengan garam dan serbuk perasa secukupnya..setelah itu masukkan santan pekat dan rebung ke dalam kuahnya...
4-Kacau perlahan-lahan supaya santan tak pecah minyak...biarkan didih sekejap dan tutup apinya...menu masak lemak ayam sedia dihidangkan bersama menu yang lain...
selamat mencuba korang !


4 comments:

  1. Wah...sedapnya. Kakcik kalau lauk-pauk ala-ala kampung memang sangat kakcik sukai. Masak lemak rebung, masak lemak nangka muda, masak lemak pisang muda, semuanya kakcik suka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kakcik...lauk kg la yg sedapnya...

      Delete
  2. Oh, mama tak mkn ayam.. Mcm mak sy laaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh yer ke..sama la boleh geng...

      Delete