JIRAN TETANGGA

Friday, February 10, 2017

RESEPI PACERI NENAS SIMPLE

ASSALAMUALAIKUM...
Kalau paceri nenas ni mesti dikaitkan dengan menu nasi briyani atau nasi tomato...memang sedap kalau dimakan bersama-sama...tapi kalau dimakan dengan nasi putih pun sedap juga...jom kali ni grandma tunjukkan resepi mudah dan simple paceri nenas ni yer..


Bahan-bahan yg diperlukan...
Nenas
pes rempah kari
udang kering
 gula pasir
kerisik
garam 
serbuk perasa
minyak
cili merah /hijau untuk hiasan

Bahan tumisnya...
kulit kayu manis
buah pelaga
bunga lawang
cengkih

Bahan untuk dikisar...
halia
bawang putih
bawang merah
udang kering yang telah direndam
buah pelaga
buah keras

Cara memasaknya...
1-Potong nenas dan gaulkan dengan gula pasir..biarkan sekejap..
2-Panaskan minyak,tumiskan rempah 4 sekawan dan bahan yang telah dikisar tadi...biarkan sehingga garing dahulu...
3-Setelah garing masukkan pula rempah pes kari dan sedikit air..kacau sehingga terbit minyak..(kalau suka boleh letak cili pes...)
4-Masukkan kerisik,garam,serbuk perasa dan gula pasir...biarkan mendidih dan kacau sehingga pekat sikit..
5-Akhir sekali masukkan nenas dan kacau sehingga rata..biarkan nenas lembut sedikit dan rasakan perasa secukupnya..
6-Siap menu paceri nenas dan bolehlah dihidangkan bersama nasi briyani,nasi minyak,nasi tomato atau nasi putih saja...hiaskan dengan cili hijau atau cili merah..okay la selamat mencuba resepi paceri nenas simple dari grandma ni yer...selamat mencuba...


6 comments:

  1. assalamualaikum.pajeri nanas kesukaan saya.. saya suke yang ada kerisek tu.. warna kecoklatan..

    ReplyDelete
  2. selalu sebut pajeri..rupanya ejaan paceri ehh..hihi makanan fav nihh

    ReplyDelete
  3. air tangan mama memang sedap la kan...

    ReplyDelete
  4. Sedapnya pajeri nenas. Antara feveret Rose. Kalau makan di kedai selalu potong bulat. Makan dengan nasi panas laju je suap. Hihi

    ReplyDelete
  5. Tak payah hias pun kalau dah hidang depan mata dgn nasi dan lauk pajeri nenas ni dah macam pelengkap. Kakak suka:)

    ReplyDelete

GRANDMA ON PAPER

GRANDMA ON PAPER