JIRAN TETANGGA

Tuesday, February 14, 2017

DIY JERUK SAWI ASIN

ASSALAMUALAIKUM...
2 hari lepas pergi la ke rumah kakak mama di seberang taman mama ni...bunyi macam la dekat tapi kalau berjalan melecet juga dan berpeluh juga ketiak tu...sebenarnya kalau naik kereta sekejap jer dah sampai..bukan apa pun saja nak ke rumahnya hantar hadiah besday untuknya...
Bila dah berjumpa memang berborak panjang la..macam-macam cerita yang kami bualkan..salah satu adalah tentang jeruk sawi asin ni...dah lama tak beli yang jual dikedai tu...mama buat stok sendiri saja...bila rasa nak masak letak sawi asin ni hanya perlu ambil yang dah siap di dalam peti ais..jadi kakak mama pun nak juga sebab dia pun dah lama tak makan sawi asin yang beli di kedai tu..jadi mama tolonglah buatkanlah satu bekas ini untuk kakak mama juga...jom kita tengok cara-cara membuat jeruk sawi asin sendiri ni yer...



1- Basuh sawi bersih-bersih dahulu...letak ke dalam bekas dan jemur hingga sawi tu layu sedikit...


2- Setelah layu angkat dah basuh semula sawi tersebut...setelah itu gaulkan dengan garam disetiap batang sayur sawi itu rata-rata...setelah itu perapkan sayur sawi itu selama 4-5jam...lupa pula nak snap gambar ketika sawi ini diperapkan...
3-Setelah 4-5jam angkat  dan buangkan air yang keluar itu...toskan dan bolehlah dimasukkan ke dalam bekas plastik yang bertutup...


4-Sediakan bekas dan letakkan air kelapa (mama gunakan air kelapa saja) bersama sedikit kunyit serbuk (untuk color sedikit saja)...
5-Masukkan sawi yang telah ditoskan tadi ke dalam bekas dan pastikan sawi tenggelam sepenuhnya...(mama letakkan plastik berisi air di bahagian dalam bekas sawi tu)
6-Biarkanlah selama 2 hari...kemudian masukkan bekas itu ke dalam peti ais yer...sebab kita tak guna bahan pengawet untuk tahan lebih lama...jadi letakkanlah ke dalam peti ais untuk tahan lebih lama...


Inilah hasil jeruk sawi asin yang telah mama buat terdahulu...hanya tinggal sedikit stok lama...itu yang ambil peluang buat lagi...senang bila nak guna ambil saja di dalam peti ais...jeruk sawi asin ini memang sedap dimasukkan ke dalam asam pedas ikan parang atau ikan tenggiri...memang powerkan...lebih puas hati kalau guna yang kita sendiri buat...memang terjamin kebersihannya tak ada bahan-bahan pengewat dan yang lain-lain lagi...pada kawan-kawan yang ingin mencuba bolehlah buat sendiri saja di rumah...selamat mencuba yer...

p/s kalau susah nak dpt air kelapa guna air cucian beras yg kita nak masak tu yer..

3 comments:

  1. Mudah je rupanya.. ingatkan rumit..
    tq share..

    ReplyDelete
  2. tq for sharing mama.. kita memang suka jeruk sawi ni..nak try lah buat..

    ReplyDelete
  3. Tak pernah makan sawi jeruk atau cuba buat..menarik ni mama

    ReplyDelete

GRANDMA ON PAPER

GRANDMA ON PAPER