JIRAN TETANGGA

Thursday, November 5, 2015

Resepi Cheese Kek Simple

ASSALAMUALAIKUM....

Bahan-bahannya...
1 bar besar coklat putih
250gm cream cheese (kalau guna brand tatura guna paket kecik)
3 biji telur (suhu bilik)
gula ising untuk hiasan atasnya  
(kalau suka boleh letak hiasan yang lain juga)

Cara-caranya..
1-Cairkan coklat putih (double boiler)
2-Putih telur mix sampai ringan
3-Satukan cream cheese,coklat putih dan kuning telur...gaulkan sehingga sebati
4-Masukkan putih telur sikit demi sedikit dalam gaulan tadi...guna teknik kaup jer tak payah guna mixer..
5-Setelah semua digaul sebati...bakar dalam oven...suhu ikut kesuaian oven masing-masing yer...mama guna 150c dan bakar selama 40minit...
6-Bakar kek ini gunakan teknik water bath yer..
7- Bila dah masak sejukkan dahulu..bila dah sejuk baru taburkan gula ising atas kek tersebut...siap dan bolehlah dihidangkan..
selamat mencuba kawan-kawan..

teknik water bath...

8 comments:

  1. Sedapnyaaaa... Awisy ni mesti makan banyak ni.:)

    ReplyDelete
  2. wah...senang je kan>.nak cuba la..bukan untuk makn sendiri tapi nak bagi kat orang..kat rumah saya anak2 tak makan cheese..jadi memang tkk pernah la buat kek ni..

    ReplyDelete
  3. macam senang je buat ni. haih. saya ni tak reti baking langsung. tolong2 org je pernah, bila la nak insaf ni. tgk macam senang kena buat ni

    ReplyDelete
  4. Assalam tuan / puan .sy membuat keje2 ubah suai rumah dan pejabat..seperti mnyambung rumah.plaster siling,pasang tile,buat porch,wayaring,plumbing,pagar dan autogate,vinyl floor,wallpaper,waterprofing,grill,landskap dan kolam hiasan.terbuka untuk kawasan bangi,kajang,serdang,putrajaya,bndr sri putra,sepang,nilai,cheras,puchong,semenyi dan kuala lumpur.hubungi sy d no 0192945175 atau wssp sy d no 01129110298

    ReplyDelete
  5. aida ni kurang arif bab buat kek.
    batat la... hangus la...
    ciskek tak pernah cuba la plak...

    ReplyDelete
  6. Lya tak berapa reti bab2 buat kek..reti mkn je mama

    ReplyDelete
  7. kalau pasal cheese...memang pebret saya mama

    ReplyDelete

DUIT TABUNG