JIRAN TETANGGA

Thursday, November 5, 2015

Khasiat Sayur Petola

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...


Petola adalah nama salah satu sayur yang selalu ada dijual dimana-mana pasaraya dan kedai runcit...petola mempunyai banyak khasiat kebaikkan di dalam sayur ini...ianya juga baik untuk pesakit yang mempunyai penyakit kencing manis,penyakit kuning dan juga ianya boleh merendahkan tepu kolestrol dalam badan...jom kita tengok beberapa khasiat yang terdapat pada sayur petola ini...

1-Membersihkan darah
Jika kita selalu memakan sayur petola ini dengan kerap ianya berkesan untuk membersihkan darah kita dari bahan tercemar dan disamping itu ia juga bertindak untuk meningkatkan kesihatan organ hati.

2-Penyakit Kuning
Khasiat yang ada dalam sayur petola ini mampu berupaya menyembuhkan jaundis(sakit kuning) kerana keupayaannya mampu membersihkan organ hati.

3-Bermanafaat untuk penyakit kencing manis
Kuliti tertentu yang terdapat dalam petola boleh membantu pesakit kencing manis..insulin yang ada dalam petola seperti peptida akan dapat mengurangkan paras gula dalam darah.selain itu juga ia mampu mengawal paras tahap insulin darah ke kuantiti yang diperlukan..

4-Membantu menurunkan berat badan
Ia adalah sangat rendah dalam kandungan lemak tepu,mempunyai penggunaan lebih rendah kolestrol.Nilai pemakanan yang terdapat dalam petola seperti serat pemakanan,vitamin dan mineral adalah sumber penting untuk mengurangkan berat badan.

5-Memiliki sifat laksatif
Petola mempunyai sifat-sifat julap sihat secara semulajadi dan ianya boleh menjadi ubat untuk masalah sembelit juga boleh digunakan untuk  penyakit buasir serta sistem penghadaman perut.

6-Anti-radang dan antibiotik
Sifat anti-radang dan anti-biotik dengan sayuran tertentu adalah kaedah semulajadi yang sangat baik untuk menghapuskan sebatian toksik pada badan.

7-Mengukuhkan sistem imun
Mekanisme pertahanan yang kuat bermakna badan akan lebih mampu untuk bertahan dalam jangkitan bakteria dan mengekal kesihatan.Petola dikatakan mempunyai sumber mekanisme pertahanan untuk memerangi jangkitan dan juga virus.

8-Baik untuk perut
Selulosa yang banyak dalam petola dapat membantu anda untuk menangani masalah usus dan disamping itu ia juga mampu membantu penyembuhan buasir.


8 comments:

  1. Salam singgah sini sis..... diana paling suka makan sayur petola ni....sedap....

    ReplyDelete
  2. Petola salah satu sayur yg kakak paling suka walau makan bukan tahu akan khasiat disebaliknya. Masak air letak suhoon dan udang sedapnyaaa:)

    ReplyDelete
  3. banyaknye khasiatnya..tp sy tak pandai masak..ke senang je?? kena google ni..hehe

    ReplyDelete
  4. nak kena makan ni..sbb xsuka lagsung mkn benda ni.. hakhak

    ReplyDelete
  5. zaza mmg suka dgn sayur petola... alhamdulillah, banyak kebaikannya.

    ReplyDelete
  6. Bila masak petola jangan dibuang semua kulitnya. Yg hijau tu kaya klorofil. Klorofil ni yang bantu bersihkan darah.

    Saya suka sayur petola. :)

    ReplyDelete
  7. saya suka petola..tapikan kenapa ada petola yang pahit..sebab nampak macam dah boleh dimasak tapi pahit pulak..

    ReplyDelete
  8. sedap petola ni.
    tumis dgn udang kering. letak suhun.
    memang anak-anak aida ratah sup petola ni aje...

    ReplyDelete

DUIT TABUNG