JIRAN TETANGGA

Friday, May 22, 2015

Resepi Masak Lemak Babat Pucuk Turi

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...
Hari ni mama nak tunjukkan resepi yang telah dimasak oleh hubby mama ni semalam..teringin kat tekak katanya nak makan masakan ni..masak lemak babat pucuk turi...sebenarnya hubby lebih suka letak rebung muda dari pucuk turi ni tapi disebabkan cari rebung tak ada letak jer la apa yang ada..mama dan anak-anak sebenarnya kurang suka menu babat ni..tu yang jadi tukang teman hubby masak dan makan bolehla...seronok mama tengok hubby makan dengan penuh berseleranya semalam..okaylah kita ke dapur tengok resepinya dulu yer....

Bahan-bahan yang diperlukan...
Babat/perut lembu yang direbus
Cili api, bawang merah, kunyit hidup
garam, serbuk perasa
Santan, asam keping


Cara memasaknya...
1-Babat direbus dan dipotong tapi hubby semalam beli babat yang dah siap rebus...
2-Ambil cili api, kunyit hidup dan bawang merah (kalau nak kurang pedas)kisar sehingga hancur...
3-Masukkan rencah ke dalam periuk bersama santan cair..letakkan di atas dapur...
4-Masukkan asam keping dan babat yang telah dipotong tadi...biarkan didih sekejap...
5-Perasakan dengan garam dan serbuk perasa secukupnya...akhir sekali masukkan santan pekat pucuk turi/rebung ikut suka la yer...
6-Biarkan kuah didih sebentar...bila dah masak bolehlah tutup api dan boleh dihidangkan bersama nasi panas dan ikan masin...memang sedap sekali...okay selamat memasak yer kawan-kawan....


2 comments:

DUIT TABUNG