30 October 2014

Cerita Kartun Yang Kurang Elok Untuk Kanak-Kanak

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...

Sebut pasal cerita kartun ni memang semua suka menontonnya baik kanak-kanak atau kita orang dewasa ini...tapi berhati-hatilah dengan cara dan penyampaian isi kandungan jalan cerita kartun itu sendiri...kita sebagai ibubapa kenalah pandai memilih cerita kartun yang boleh dijadikan tauladan dan pengajaran untuk anak-anak kita...

 Pada pendapat mama la antara cerita kartun yang memang tidak elok untuk dijadikan tontonan kanak-kanak adalah cerita kartun "Hagemaru" dan kartun "Crayon Shin Chan"..rasanya isi kandungan jalan cerita kartun ini memang tidak elok la untuk tontonan anak-anak kecil kita di rumah...Cerita kartun ini pula memang kerap disiarkan di kaca tv sekarang ini...

Lihatlah perangai dan tingkahlaku yang ditunjukkan dalam jalan cerita kartun ini memang tidak sesuai sama sekali..perangai Hagemaru dan Shin Chan dalam cerita kartun ini memang mama sama sekali tak menggemarinya...setakat ini memang mama tidak membenarkan Darwisy dan Aiman menonton cerita kartun ini...takut nanti boleh jadi ikutan budak-budak kecik berdua ini...biarlah tengok cerita Upin Ipin buatan Malaysia tu penuh dengan pengajarannya...dari nak bagi tengok Hagemaru dan Shin Chan yang gatal ni memang tak payah la... 


Boleh kalau ada ibubapa yang membenarkan anak mereka menonton cerita kartun ini tapi dengan syarat ibubapa kena turut serta sekali menontonnya...jadi kita sebagai ibubapa bolehlah memberitahu mereka akan mana-mana ketidakeloknya perangai Hagemaru dan Shin Chan dalam cerita ini...tapi seboleh-bolehnya janganlah dibiarkan anak-anak kita menonton cerita ini bersendirian takut nanti anak-anak akan mudah terikut cara yang ditunjukkan dalam cerita ini...

Itu semua terpulanglah pada pandangan kawan-kawan semua...mama cuma menyatakan pendapat mama tentang jalan cerita yang kurang elok dalam cerita kartun ini..semuanya ada kebaikkan dan keburukkannya pada anak-anak kita...kita sebagai ibubapa inilah yang dapat membentuk anak-anak kita sendiri ke arah kebaikkan dan menjadi anak yang baik dari segala-galanya...pilihan di tangan kita sendiri...

p/s mood membebel dah ni..


5 comments:

  1. Shin Chan dengan Hagemaru nakal sangat. Nanti anak2 jadi nakal pulak. Huhu.

    Hye, Esgesee menawarkan harga yang berpatutan terutamanya kepada pembeli borong, peniaga pakaian mahupun agent dropship

    http://angellovesoldier.blogspot.com/2014/10/esgesee-korean-fashion-online.html

    ReplyDelete
  2. ya allah yg tak elok ni la yg diaorg suka tgk!!grr..

    ReplyDelete
  3. saya setuju sangat mama!
    saya baru bercadang nak terbitkan entry pasal kartun ni =)

    ReplyDelete
  4. Rumah kakak dah tak ada yg minat katun lagi dah Mas.
    Tapi Upin-Ipin masih lagi ditonton sebab masa tayangan di TV9 tiap 5:30 petang tu kan masa santai.
    Katun lain kami tak tahu pun.

    ps: kakak suka katun donald-duck dan micky mouse tau:)

    ReplyDelete