25 June 2014

# gambar makanan

Menu Makan Malam Semalam

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...


 Anak-anak request nak makan mee tom yam semalam... terpaksalah mama buatkan juga untuk mereka menjamu selera...bahan-bahan semuanya dah ada kat peti ais cuma tambah sotong dan udang jer...puas hati akhirnya dapat sediakan sendiri mee tom yam untuk anak-anak makan...tapi untuk diri sendiri mama buat mee hoon tom yam jer....

bahan-bahan...
ayam,udang,sotong
cili api,bawang,serai,daun limau
mee kuning atau mee hoon
kiub perasa tom yam
garam dan serbuk perasa

cara-cara memasak...
1-Tumiskan bawang putih yang di ketuk sedikit ke dalam periuk,masukkan sekali serai dan kiub tom yam tu kemudian masukkan air ke dalamnya (ikut berapa banyak nak buat)
2-Bila kuah dah mendidih masukkan bawang besar yg telah dihiris,cili api tambahkan garam dan serebuk perasa secukupnya...kalau ada bunga kobis boleh letak ke dalam kuah tom yam tu sekali...mama tak ada stok bunga kobis masa buat yom yam ni...
3-Masukkan daun limau...kalau nak pekatkan kuah ambil sedikit tepung jagung..bila dah pekat Mee Tom Yam sudah boleh la dihidangkan....
selamat mencuba...

9 comments:

  1. sadepnyee..miza suka bihun tomyam ^ ^

    ReplyDelete
  2. Thanks mama sudi share resepi...boleh cuba nanti ni :)

    Jom join SEGMEN di blog saya....tinggalkan url blog anda di sana...sama-sama kita blogwalking nanti okey :)

    http://diarymissnick.blogspot.com/2014/06/segmen-jom-blogwalking-1.html

    ReplyDelete
  3. pejam mata je buat tomyam kan kak.hikhik

    ReplyDelete
  4. mee tomyam tak pernah pula makan...selalunya makan bihun tomyam je mama...hee

    ReplyDelete
  5. sedapnya nampak meehon tom yam ni... kaw kaw kuahnya..

    ReplyDelete
  6. saya suka kue tiow atau mihun tomyam, sedap kan mama :)

    ReplyDelete
  7. Wahhh.. sedapnya! Kena cuba ni.. Mekasih kak kongsi resepi.. ;)

    ReplyDelete
  8. sedapnya. boleh dijadikan salah satu menu berbuka.kalau x lalu makan nasi kan.
    selamat berpuasa mama :)

    ReplyDelete
  9. feveret kuew teow tomyam.. teringat kenangan waktu belajar dulu..:)

    ReplyDelete