10 July 2013

# info # info agama

Kelebihan Beramal Di Bulan Ramadhan

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...
Diriwayatkan Dari Abu Hurairah RA:
Bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda:
"Ketika datang bulan Ramadhan,sesungguhnya telah datang kepadamu bulan yang penuh berkat,maka diwajibkan ke atas kamu untuk berpuasa,kerana dalam ini pintu Jannah dibuka,Pintu Neraka ditutup dan syaitan-syaitan dibelenggu.Dalam bulan ini ada suatu malam yang nilainya sama dengan seribu bulan maka barang siapa yang tidak beramal sesungguhnya tidak mendapat kebaikan di bulan lain seperti dibulan ini "
(HR.Ahmad Nasai dan Baihaqi)

Kelebihan Beramal Pada Bulan Ramadhan.
Keistimewaan ini diberikan pada setiap umat manusia dan dalam bulan Ramadhan
ini banyak manfaat dan fadilat kepada mereka yang tahu menghayatinya.
1-Orang yang berpuasa dapat balasan syurga
2-Dihapuskan dosa-dosa.
3-Dimakbulkan doa-doanya.
4-Mendapat perlindungan dari Allah.
5-Disediakan pintu khusus yang bernama Rayyaan untuk 
memasuki Jannah.
6-Mendapat dua berita gembira iaitu semasa berbuka dan
bertemu dengan Allah di akhirat nanti.

Amalan-amalan yang digalakkan pada bulan puasa.
1-Solat sunat Terawih
2-Sembahyang sunat setelah selesai mengiringi solat fardu.
3-Banyakkan berdoa
4-Bertasbih.
5-Sembahyang tahajjud.
6-Sembahyang sunat tasbih.
7-Bersedekah.
8-Banyakkan istighfar dan bertaubat.
9-Banyakkan bersabar.
10-Tinggalkan dan jauhi perbuatan kemungkaran.

Rasulullah SAW bersabda,
"Barang siapa berpuasa pada bulan Ramadhan kerana beriman dan
ikhlas,maka diampuni dosanya yang telah lalu dan yang sekarang"
(HR.Bukhari Muslim)

8 comments:

  1. betul tu mama... dlm bulan ramadhan ni mmg byk kelebihan utk kita beramal ibadat.

    ReplyDelete
  2. masa ni lah kita nak bersedekahkan.. kalau maska lbh bglah jiran itu pun dah pahala...

    ReplyDelete
  3. i'allah akn diamlkn sepnjng buln rmadan nie..

    ReplyDelete
  4. Salam Ramadhan dari saya

    ReplyDelete
  5. salam ramadhan dan terima kasih atas perkongsian ni mama...

    ReplyDelete
  6. Banyak sgt pahala dan rahmat... Tapi sebulan je.. Moga istiqamah...

    ReplyDelete