26 May 2013

# resepi masakan

Resepi : Kerang Goreng Berempah

SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...


 Resepi Kerang Goreng Berempah..

Bahan-bahannya..
1 kg kerang
sedikit cili kering
2 biji bawang putih
1 biji bawang besar
sedikit rempah ketumbar
sedikit jintan manis
sedikit jintan putih 
2 batang serai
sebiji buah keras (kalau suka)
sedikit air asam jawa
santan (kalau suka)
garam,perasa,gula sedikit
minyak untuk menumis

Cara-caranya..
1-Bersihkan kerang sebersih-bersihnya yer..
2-Blender semua bahan-bahan yang telah disediakan..
panaskan minyak, tumis bahan yang dah diblender tu hingga garing..
3-Masukkan kerang itu tunggu hingga masak...
pada yang suka boleh gunakan santan sikit pada mama tak gunakan pun cukup dengan sedikit air asam jawa masukkan garam,serbuk perasa dan gula secukup rasa..biarkan pekat kemudian boleh diangkat dan dihidangkan bersama nasi panas..Selamat Mencuba..


20 comments:

  1. Berkeroncong perut bila baca :3

    ReplyDelete
  2. Wah.. Nmpk sedap dan menarik.. Tpi sy xleh mkn kerang.. Nnt bersin x hnti2.. Huhu

    ReplyDelete
  3. sedapnyee... favorite nih...

    ReplyDelete
  4. salam dan slmat pg..singgah sini terus saya dpt resepi..hehehe..mcm sedap ni..boleh ar try t..

    ReplyDelete
  5. dalam family, Hana sorang aje tak suka kerang.. hehe.. tak sensitif pun ngan seafood, tapi takleh nak terima rasa kerang.. hee :D

    ReplyDelete
  6. sedapnye mama mz
    mmg syok klo mkn dgn nasi yg masih panas
    siap tambah 2,3 pinggan lg

    ReplyDelete
  7. terbaik resepi ni mama...

    ReplyDelete
  8. salam mama.thanks for the recipe..teringin gak nak cuba..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2...bolehlah cuba nanti yer...

      Delete