SALAM 1 MALAYSIA
Assalamualaikum...



Nabi Muhammad SAW bersabda :
"Ibadah puasa yang paling baik setelah bulan Ramadhan adalah berpuasa di bulan Muharram"

 Banyak fadhilatnya jika kita berpuasa pada hari yang ke 9,10 pada bulan Muharram ini.. bulan Dzulqadah,bulan Dzulhijjah,bulan Rejab dan Muharram juga 4 bulan kalender Islam yang dimuliakan Allah..kita akan dapat menghindari dosa setahun sebelumnya jika kita berpuasa pada 9,10 di dalam bulan Muharram ini ... 

umat islam juga dilarang melakukan pertumpahan darah dan peperangan di dalam bulan-bulan ini...tapi sekarang ini lihatlah apa yang telah terjadi di bumi Palestin terdapat banyak pertumpahan darah yang berlaku...marilah kita berdoa agar rakyat-rakyat di bumi Palestin beroleh rahmat agar mereka selamat dari menjadi mangsa kekejaman Israel..

Puasa-puasa yang disunatkan adalah seperti berikut :
1 - puasa 6 di dalam bulan Syawal.
2 - 3 hari di dalam setiap bulan lebih baik pada 13,14 dan 15 (hari isnin khamis),
3 - 9 hari pertama bulan Dzulhijjah dan lebih ditekankn pada 9 hari Arafah,
4 - Hari Asyura (10 Muharram ditambah sehari dan sebelumnya)..
berpuasa di bulan Muharram ini adalah bukan puasa wajib tetapi pada yang berpuasa akan mendapat pahala yang besar dari Allah khususnya pada10 Muharram yang dikenali sebagai Hari Asyura..

Allah SWT berfirman :"Sesungguhnya bilangan bulan di sisi Allah adalah 12 belas dalam ketetapan Allah Dia mencipta langit dan bumi, dintaranya empat bulan haram.Itulah ketetapan agama yang lurus maka janganlah menganiya diri kamu dalam bulan yang empat itu dan perangilah kaum musyirikin itu semuanya sebagaimana mereka memerangi kamu semua dan ketahuilah bahwasanya Allah berserta orang-orang yang bertakwa."
At-Taubah :36



p/s n3 selepas ni perkara2 sunat di Hari Asyura..