JIRAN TETANGGA

Thursday, February 24, 2011

Saman Oh Saman

SALAM 1 MALAYSIA

Hari ni barulah sampai roadtax kereta yang baru untuk 6 bulan je....Sebab apa roadtax tu 6bulan je sbb sebelum ni saman masih ada yang tidak berbayar lagi jadi nak buat setahun terpaksa kena tahan hanya dapat diselamatkan untuk 6 bulan je....
Hari itu baru je settelkan saman yang berlambak tu, hari ini plak roadtax plak...nasiblah kerajaan bagi tempoh sampai hujung bulan ini kalau tidak dah lama kereta tu jadi blacklist...
oleh kerana insuran masih hidup lagi jadi cuma buat roadtax kereta yang baru untuk 6 bulan lagi hingga bulan 8 baru boleh buat yang baru balik...
kalau tidak mati semuanya nak kena bayar nasiblah roadtax kereta tu cuma 50 hinggit je....tapi tu tidak termasuk dengan duit saman tempohari aduh kopak juga bulan ni.....
apa nak buat terpaksalah juga kena bayar saman kalau tidak tak jalanlah kereta tu jawabnya....Hai!!!!! Dah bayar saman barulah dapat buat roadtax yang baru.....
Ingatlah lain kali jangan bawa kereta tu laju-laju siapa yang suruh, kan dah kena saman, ingatlah kawan-kawan nyawa nak kena jaga poket pun kena jaga juga kalau pandu kereta tu beringat-ingat sikit jangan pandu kereta ikut hati nanti mati,pandu ikut rasa binasa jadinya....
ingatlah yer..!!!!

"Berhati-Hati Di Jalan Raya,Ingatlah Orang Tersayang"

"PANDU CERMAT JIWA SELAMAT PANDU CERMAT POKET PUN SELAMAT"


Ini keretanya

Inilah roadtax barunya

Wednesday, February 23, 2011

Segalanya Tentang Ikan

SALAM 1 MALAYSIA


Entry hari ini saya nak bagi petua tentang ikan.Bagi yang selalu ke dapur mesti nak tahu petua-petua yang penting bolehlah digunakan masa memasak kat dapur nanti.Selamat mencuba okay...


1- MENGHILANGKAN BAU HANYIR IKAN.
Setelah menyiang ikan,pasti tangan akan berbau hanyir.Sudahlah baunya tidak menyenangkan,untuk menghilangkannya juga bukanlah mudah.Ia mungkin akan kekal hinggakan apabila kita memegang perkakas dapur,bau tersebut akan melekat padanya.Apa pun, tak perlu risau lagi.Satu petua untuk mengatasinya ialah dengan melumurkan sedikit ubat gigi pada tangan.Kemudian bilas dengan air bersih,InsyaAllah tangan tidak lagi berbau hanyir.


2- IKAN TIDAK MELEKAT KETIKA DIGORENG.
Untuk memastikan ikan tidak melekat pada kuali ketika digoreng,kamu harus pastikan minyak yang digunakan agak banyak dan membolehkan ikan tersebut tenggelam.Selain itu,kamu boleh juga masukkan beberapa keping asam keping bersama ikan itu.Terbalikkan ikan hanya bila kamu yakin yang ikan telah garing.


3- MASALAH DURI DAN TULANG IKAN TERUBUK.
Sebut tentang ikan saja,memang banyak permasalahannya bau hanyir,duri ikan dan biasanya macam-macam lagi.Antara yang sering menjadi masalah adalah duri ikan terubuk.Jika diikutkan hati,menikmati hidangan ikan terubuk ini memanglah asyik terutamanya apabila ia dibakar dan dicecah pula dengan air asam.Jadi apa kata kamu amalkan cara ini setiap kali menyiangnya.Mula-mula pegang bahagian insang dan ekor ikan tersebut.Selepas itu tarik dari arah bertentangan.Kamu akan dengar bunyi tulang atau duri ikan itu berderap.Cara ini boleh juga digunakan pada ikan parang.Selamat mencuba.


4- HILANGKAN MASIN PADA IKAN MASIN.
Untuk menghilangkan masin pada ikan masin yang keterlaluan,cubalah amalkan petua ini.Rendamkan ikan masin ke dalam air dengan memasukkan sesudu teh garam kedalam air tersebut.


5- MENGELAK IKAN MASIN HANCUR.
Taburkan sedikit tepung gandum pada ikan masin terlebih dahulu sebelum menggoreng.


6- IKAN REBUS TAHAN LAMA.
Untuk mendapatkan ikan rebus yang pejal dan tahan lama,cuba ikuti petua ini.Caranya mudah sahaja,iaitu sewaktu kamu merebus ikan itu masukkan sedikit cuka makan,asam keping dan sedikit garam.InsyaAllah ikan rebus akan jadi lebih pejal dan enak untuk dimakan.


7- GARAM DAN ASAM GELUGUR MUDAHKAN SIANG IKAN.
Biasanya memang agak sukar untuk menyiang ikan yang besar seperti siakap,ikan merah dan ikan air tawar terutamanya ikan talapia.Sering kali apa yang menjadi keluhan ialah sisik-sisik ikan tersebut yang keras dan liat.Seandainya kamu sering menghadapi situasi begini, usah bimbang kerana masih ada  petua untuk memudahkan kita menyiang ikan-ikan itu.Kesemua ikan tadi hendaklah dibersihkan terlebih dahulu dan rendam bersama-sama sedikit garam  dan asam gelugur .Biarkan ia semalaman di dalam peti sejuk dan apabila memasak ikan ,barulah dikeluarkan dan disiangkan seperti biasa.InsyaAllah sisik ikan tadi lebih mudah ditanggalkan dan lembut, memudahkan kita untuk memasaknya.


gambar ikan yang telah digoreng

Tuesday, February 22, 2011

Ais Krim 1 Malaysia

SALAM 1 MALAYSIA

Assalamulaikum...
Entry hari ini mama nak cerita sikit tentang aiskrim 1Malaysia....
mesti semua tahu apa tu aiskrim 1 Malaysia kan!!!!!
Dulu dipanggil aiskrim Malaysia je 
sekarang dah jadi aiskrim 1Malaysia best juga bunyinya....
Kalau masa zaman kanak-kanak mama dulu 
aiskrim inilah yang selalu dibeli bila dahaga.
Lepas bermain petang-petang ramailah yang ke kedai
 mencari aiskrim malaysia ni sbb dulu aiskrim ni murah je 
berbanding aiskrim yang berjenama.

Di rumah mama buat untuk makan sendiri je 
tapi kalau ada yang rajin nak berniaga 
boleh juga dijual asalkan kena tempatnya pasti laku....
Pada masa dulu semua budak2 tak kira apa sangat 
makan aiskrim apa pun boleh
janji dapat menghilangkan dahaga dan murah plak harganya...
 Dulu harga sebatang aiskrim tu baru 10 sen je
 tapi sekarang sebatang dah naik harganya dalam 30 sen plak 
kiranya ada harga juga sebatang aiskrim ni...
 Harga gula dah naik sekarang harga aiskrim ni pun naiklah jugak la...

 Untuk membuatnya pun senang je tak payah nak susah-payah 
asalkan ada gula pasir,plastiknya dan perasa 
apa yang nak ditambah dah boleh buat sendiri pun.
Buat sendiri lagi berbaloi boleh buat banyak2, 
kalau teringin nak makan ambil je kat peti sejuk,
senangkan tak payah nak gi cari kat kedai....

Kalau nak cara-cara membuatnya pun boleh,
 bancuh je gula dengan air panas atau air suam 
tambahkan perasa apa yang disukai masukkan dalam plastik dan ikatkan.
Bila dah siap masukkan je dalam peti sejuk,
sejukkan sehingga beku pastu dah boleh dimakan....
cubalah kalau nak test buat sendiri mesti best punyer....

Nak buat nanti ikutlah citarasa sendiri nak bubuh apa, 
jagung ke,milo ke,asam boi ke atau apa-apa je janji manis dan sedap.
Kalau dah pandai buat tu bolehlah dijual kat tepi padang sekolah 
bila petang2 mesti laku punyer kira dapat cari pendapatan sendiri juga tu. 
Sekarang inikan dah lepas berpuasa dah musim panas 
aiskrim ini mesti lakunya sebab ianya murah 
dan budak2 sekolah pasti suka...
Ok lah yer semoga berjaya dan selamat mencuba....

 Inilah aiskrim 1malaysia

perasa sirap bandung yang mama buat sendiri



Monday, February 21, 2011

Alhamdullilah...Tuah Ayam Nampak Di Kaki Tuah Manusia Siapa Yang Tahu....

SALAM 1 MALAYSIA


Alhamdullilah....Ya ALLAH...
Aku bersyukur ke hadrat Mu kerana Kau telah mendengar segala doa hamba Mu yang lemah ini dan aku amat terharu akan atas segala pemberian dari Mu ini...
Hanya pada Mu aku berserah dan hanya pada Mu tempat ku mengadu hanya Kau yang Maha Mengetahui Segala-galanya di langit dan di muka bumi Mu ini...
Aku bersyukur atas segala pemberian dari Mu, lindungilah kami dari segala mara bahaya dan bencana, semoga segala perjalanan hidup ku ini sentiasa di bawah lindungan Mu...YA ALLAH..Tunjukkanlah aku jalan yang KAU redhai di dunia dan di akhirat Mu... 
AMIN...AMIN...YA RABILALAMIN....

"JANGAN DISESALI DENGAN PENGALAMAN DI DALAM HIDUP INI KERANA IA ADALAH 

SATU PANDUAN DI DALAM PERJALANAN UNTUK MENDAPATKAN KEREDHAAN ALLAH"

Mungkin benarlah kata pepatah melayu dulu-dulu:

"Tuah Ayam Nampak Di kaki Tuah Manusia Siapalah Yang Tahu"

Bila teringat akan pepatah tu aku terfikir sebentar mungkin benarlah pepatah orang tua dulu-dulu tu sebab tuah inilah yang terjadi pada hubbyku....
Dalam entry semalam aku ada menceritakan tentang mimpi indahku yang mendapat hadiah sebuah rumah banglo mewah di tepian laut yang indah.
Ku anggap mimpi itu hanyalah  mainan tidur manusia dan tiada maksud yang tersurat rupa-rupanya tidak, kerana hari ini hubbyku membawa satu berita yang paling gembira bagi kami sekeluarga.
Mungkin inilah maksud mimpiku semalam yang mana aku akan mendapat satu berita yang gembira dan amat bermakna sekali dalam hidupku.
Aku amat bersyukur sekali dengan limpah kurnia dari ALLAH yang Maha mengetahui segala-galanya.
Mungkin inilah berkat doa dan kesabaran yang telah lama aku alami...
semoga segala-galanya berjalan dengan lancar dan inilah peluang seumur hidup yang tidak pernah hubbyku dan keluarga kami alami.
Berkat kesabaran hubbyku selama ini dia telah mendapat satu peluang yang tidak pernah disangka-sangkakannya...
Tidak pernah aku melihat airmatanya mengalir selama ini tapi apabila dia diberi peluang dan offer yang sebegitu baik dia terkejut dan mula menjadi sebak lalu airmatanya mulai mengalir dan
 jelas terlihat bergelinangan di pelupuk matanya...
Tidakku sangka lelaki yang menjadi pelindungku selama ini begitu sensitif juga orangnya kerana selama 25 tahun 
hidup bersamanya tidak pernah sekali aku melihat dia mengalirkan airmatanya meski pun sewaktu hari kematian ibunya yang tersayang.
Walau dalam keadaan susah payah macam mana pun yang dilaluinya tidak pernah dia mengalirkan setitik airmatanya pun tetapi tidakku sangka airmata seorang suami boleh mengalir dengan senangnya apabila mendapat berita dan peluang ini...
Mungkin inilah pertama kalinya ada manusia yang tahu menghargai akan hasil kerjanya
dan 
memahaminya betapa berharganya semua yang hubbyku perolehi selama 10tahun dia bekerja di dalam bidang ini...
Aku berasa amat bersyukur sekali kerana telah dijodohkan dengan lelaki yang amat cekal dan sabar menghadapi dugaan hidup ini.
Terharu aku bila dia diberikan peluang yang amat bermakna pada dirinya ini dan aku pun turut menangis sekali bersamanya sambil menatap wajahnya yang begitu sayu yang mana wajah yang jauh berbeza dari biasa,wajah yang tidak pernah kulihat sebelum ini, selama hidup bersamanya...
Inilah rezeki namanya,rezeki yang datang bergolek atau pun lebih senang cakap
"durian runtuh".Aku berharap segala peluang dan tugas yang hubbyku terima ini, dapat dia jalankan dan lakukan dengan sempurna.
Aku akan tetap menyokongnya walau dalam apa jua keadaannya sekali pun,walaupun dalam keadaan susah ataupun senang akan kami lalui bersama selama-lamanya.
Semoga selepas ini segala apa yang menjadi masalah dan kesengsaraan di dalam hidup kami sekeluarga akan dapat kami hadapinya bersama.....
INSYAALLAH....Kami sekeluarga akan berhijrah pula ke Kuala Lumpur dan kalau tiada aral melintang kemungkinan hujung tahun nanti kami sekeluarga akan menetap di Subang Jaya,Selangor...InsyaAllah semoga di permudahkan segala-galanya....
Memang benar apa yang menjadi maksud lagu "MAHER ZAIN INSYAALLAH" tu Allah akan sentiasa ada bersama kita semua....
Lagu itulah yang menjadi lagu pemberi semangat padaku untuk menghadapi hidup
yang penuh dugaan ini dan apabila diri di dalam keadaan yang amat
tertekan lagu "INSYAALLAH"lah yang akanku dengar dan
hayati untuk memulihkan kembali semangat kecekalan jiwa ini.

"Hidup ini adalah suatu perjalanan.Perjalanan pula terdapat berbagai ujian,setiap ujian itu tersirat HIKMAHnya,setiap HIKMAHnya menjadi anak kunci keinsanan dan kejayaan"

semoga semuanya berjalan dengan sempurna
dan berjaya akhirnya
dan jodoh kita kekal hingga hujung nyawa
dengan izinNYA...
-AMIN-

Sunday, February 20, 2011

Mimpi rupanya...

SALAM 1 MALAYSIA


Wah..!!!!!!!!best nyer mimpi semalam macam yeye je....hehehe....Mimpi hanyalah mainan tido kata orang tua dulu-dulu tapi kalau jadi kenyataan bagus gak....
mimpi apa yang saya mimpikan malam tadi nak tahu tak???Mimpinya adalah saya telah mendapat hadiah ulang tahun perkahwinan yang paling besar dalam hidup saya dari my hubby iaitu sebuah rumah
banglo dua tingkat yang terletak di atas bukit menghadap laut....Aduhhhh punyalah besar rumah tu tak tahu macamana saya nak gambarkan betapa gembiranya mendapat hadiah yang sebegitu..... 
Masuk je kat dalam rumah tu terasa amatlah bahagianya dan terasa begitu nyaman sekali.Hembusan bayu dan desiran ombak laut begitu mengasyikan dan suasananya  terasa begitu aman dan damai.Terasa seolah-olah di alam realiti saja tapi apakan daya itu semua mainan tidur rupanya.....
Semua perabot dan peralatan rumah amatlah menarik perhatian saya kerana semuanya sememangnya mengikut citarasa saya yang sebenarnya...
.ruang dapurnya yang luas dan lengkap,ruang tamu yang menarik,kawasan lamannya yang dipenuhi dengan pokok-pokok bunga,
kolam ikan,kolam renang pendek kata serba-serbinya lengkap seratus peratus tidak ada yang kurangnya....nikmatnya menikmati mimpi yang begitu indah sekali dalam hidup....bilakah ia akan menjadi kenyataan dalam hidup ini?????
Oh....!!!!!bilakah mimpi ini menjadi kenyataan  ya!!!!... entahlah tunggu kucing bertanduk kot....
InsyaAllah kalau dimurahkan rezeki, tuah datang bergolek atau mendapat "durian runtuh" mungkin satu hari nanti dapatlah rumah idamanku itu....
hahaha gelak besar saya dibuatnya....
Mimpi itu memang mainan tidur,hanya dalam mimpi saja kita akan merasa apa jua yang kita mimpikan itu ada.
Bila berada di dalam mimpi terasa bagaikan dunia ini kita yang punya segala-galanya seperti di alam nyata dan mimpi itu membuatkan tidur kita terasa begitu lena sekali, terasa bagai mahu mengalaminya di dunia realiti sebenarnya....
Tapi apakan daya mimpi itu akan tetap berlalu bila kita sedar dari tidur yang lena, mimpi hanya tinggal mimpi,oleh itu bersyukurlah apa yang kita ada di dalam dunia realiti ini dan hadapilah hidup ini dengan penuh kesyukuran....

Gambar ini sekadar hiasan sahaja

Saturday, February 19, 2011

Petua Dapur

SALAM 1MALAYSIA




KENTANG GORENG RANGUP
Bagi merangupkan kentang goreng amalkan petua ini.Setelah kulit kentang dikupas,basuh dan potong memanjang.Gaulkan kentang tersebut dengan garam secukupnya,kemudian masukkan kentang tersebut ke dalam bekas berlubang seperti penapis santan dan toskan selama satu jam.Setelah itu,goreng kentang tersebut dengan minyak yang banyak.




KEJU TAHAN LAMA.
Jika kamu mengalami kerosakan peti ais,cara lain untuk menyimpan keju agar tahan lebih lama adalah dengan membungkus keju dalam sehelai kain yang bersih yang dilembapkan dengan air garam terlebih dahulu.




CARA KEKALKAN KELEMBAPAN KEK.
Bagi mengatasi masalah kekeringan  kek buah,sebaiknya balut kek buah dengan menggunakan kertas minyak ketika masih panas.Ia boleh menambahkan tekstur kek tersebut,selain menjadikan rasanya lebih enak,lembut dan mudah dipotong.





MERANGUPKAN JERING TUA.
Untuk menjadikan jering tua lebih rangup,tanam jering tersebut ke dalam tanah ataupun pasir.Biarkan selama tiga hari.Setelah itu keluarkannya dan bersihkan.Jering akan berasa rangup dan semakin enak bila dimakan.


DAGING MUDAH EMPUK.
Adakalanya daging yang dimasak susah empuk.Bagi melembutkan daging,masukkan sedikit ketulan ais ke dalam masakan.InsyaAllah daging akan mudah empuk,lembut dan hidangan menjadi sedap.
ATAU :Masukkan akar daun pandan kedalam masakan, itu juga boleh melembutkan daging dengan cepat.
ATAU :Masukkan garfu ke dalam masakan,ia juga boleh melembutkan daging dengan segera.

Ini air batu campur jangan guna plak
cuma ais je...


 garfu

CILI JERUK TAHAN LAMA.
Cara untuk mengekalkan keenakkan cili jeruk adalah dengan mencelur cili terlebih dahulu.Angkat dan toskan
kemudian panaskan cuka bersama garam hingga mendidih.Biarkan sejuk lalu masukkan cili yang telah dicelur tadi kedalam cuka.Gaulkan sebati dan simpan di dalam bekas.






BAWANG KURANGKAN RASA MASIN.
Cara yang mudah bagi mengurangkan rasa masin pada gulai ialah dengan memasukkan beberapa biji bawang
 besar yang telah dipotong dua.Pastikan kulit bawang tersebut telah dikupas terlebih dahulu.
ATAU :Masukkan dua biji kentang ke dalam gulai boleh juga mengurangkan masin
ATAU :Masukkan dua biji tomato ke dalam gulai juga boleh mengurangkan masin 
Semuanya boleh digunakan pilih saja yang mana satu asalkan salah satunya ada







AGAR MAKANAN TIDAK MELEKAT DI KUALI
Untuk mengatasi masalah ikan atau ayam melekat pada kuali ketika menggoreng panaskan minyak masak terlebih dahulu.Masukkan hirisan bawang putih ke dalam kuali dan biarkan seketika.Kemudian goreng ikan atau ayam dengan cara ini juga boleh memberikan haruman yang enak pada makanan.



ELAK PAHIT PERIA.
Bagi yang suka peria pasti akan menghilangkan rasa pahitnya.Untuk menghilangkan atau mengurangkan pahitnya adalah dengan membasuh peria yang hendak di masak terlebih dahulu.Potong sedikit bahagian buah yang bertangkai dan bahagian berlawanan.Selepas itu dibiarkan tegak dengan bahagian berlawanan tangkai berada di bawah selama satu jam barulah dimasak.
ATAU: Hiris peria itu kemudian rendam dalam air garam.




BAWANG GORENG LEBIH RANGUP.
Bagi menghasilkan bawang goreng yang lebih rangup,selepas bawang kecil dimayang taburkan sedikit tepung gandum dan garam.Kemudian goreng seperti biasa.Hasilnya bawang goreng bukan saja rangup tetapi juga kekuningan dan tahan lebih lama.




TAUHU TIDAK MASAM. 
Untuk mengelakkan tauhu daripada berbau masam,bilas tauhu dengan air sehingga bersih.Kemudian,sapukan garam ke seluruh permukaan tauhu.Simpan dalam peti sejuk.Apabila hendak digunakan,bilas semula tauhu tersebut.



ELAKKAN BERAS BERULAT.
Beras yang disimpan terlalu lama akan berkulat.Hindarinya dengan memasukkan bawang putih yang tidak dibuang kulitnya ke dalam beras.Tutup bekas beras dengan rapat.
ATAU: Masukkan cili kering sebanyak dua atau tiga tangkai untuk mengelakkan beras berulat.


Friday, February 18, 2011

Ronda kat Melaka

SALAM 1MALAYSIA

Semasa besday adik tempohari kami semua pergi ronda-ronda kat Bandar Melaka,anak-anakku sibuk cari tempat yang cantik untuk berposing sakan.
Banyak jugalah gambar-gambar yang menarik kami semua berposing hanya pilot je yang tidak mahu bergambar(hubby saya  panas katanya).....
Seronok betul kalau dapat duduk balik kat Melaka ni,banyak tempat-tempat yang menarik dan cantik.
Dulu masa dok Melaka tak sibuk pun nak ambil gambar yang cantik kat sini tapi bila dah pindah ni terasa rugi plak.
Bila teringat masa dok Melaka dulu memang best tapi sayang terpaksa juga pindah ke Jb sebab my hubby kena tukar kerja masa tu...  
Kini sekali-sekala terpaksalah ke Melaka sebab anak yang kedua masih belajar kat Melaka sambil pergi jengah anak, sempat jejalan la kat Bandar Melaka orang kata "sambil menyelam minum air"....
Di bawah ni banyak gambo-gambo yang anak-anakku tangkap masa kami semua ronda-ronda di sana tempohari....







  Selat Melaka

Kincir Air 

Bangunan Majlis Perbandaran Melaka Bandaraya Bersejarah 

 depan masjid Selat Melaka

 Say "Chess Kek"

Bangunan Merah "Christ Church Melaka"

Belakang Melaka Mall 

Beca Melaka  

 Melaka Duck Tours

Bangunan Mahkota Parade yang baru

Thursday, February 17, 2011

SAMBAL SOTONG KEMBANG

SALAM 1MALAYSIA



Menu hari ini adalah sotong kembang (selalu panggil sotong kembang je)sbb dia besar...kalau ada nama lain tak tahu lah saya.Masak dia seperti biasa je seperti masak sambal yang lain juga cuma yang ni tambahkan kacang tanah yang telah ditumbuk halus lagi sedap rasanya.


BAHANNYA:
Cili kering dikisar
bawang merah
belacan 
air asam jawa
sedikit gula pasir
sotong kembang
kacang tanah tumbuk
minyak utk menumis
garam
perasa


CARANYA:
Sotong kembang dipotong segi empat dan rebus sebentar.Cili kering dikisar bersama dengan bawang merah dan belacan.Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan cili yang telah dikisarkan tadi.Tunggu sehingga cili garing dan pecah minyak,masukkan sotong dan sedikit air asam jawa,gula.garam, serbuk perasa dan biarkan
sebentar.Akhir sekali masukkan kacang tanah yang telah ditumbuk ke dalam sambal sotong kembang tadi kacau dan rasa secukup rasa.Setelah siap bolehlah dihidangkan dengan nasi panas dan ikan masin.

Wednesday, February 16, 2011

Hepi Besday Adik

SALAM 1MALAYSIA

Semalam (15 Feb) besday anak perempuanku yang ke dua dan genaplah usianya 21tahun...semalam nak postkan entry ni tapi x jadi sebab dah penat giler bila sampai di rumah semalam jadi hari ini barulah ada masa n tulis entry ini... 
rupa-rupanya anak yang paling degil ni dah beso sekarang walaupun dah beso tapi masih dalam kawalan mak ngan ayah...ingat tu adik, pesan mak ngan ayah belajar abiskan dan final exam ni wat elok2 dan habiskan pengajian tu dengan sempurna...
Saya dan family ke Melaka sambut besday adik (nama panggilan) sambil tu bolehlah gi jejalan kat bandar Melaka yang dah lama saya tinggalkan...Along dia ada buatkan kek besday untuk adik dan biskut kacang untuk adik....Pagi2 selepas subuh lagi kami telah bertolak ke Melaka untuk bersama-sama dengan adik menyambut besday dia di sana....
Mak ngan ayah berharap agar adik jadi seorang yang berguna dimasa hadapan dan satu lagi pesanan jangan lupa mak ngan ayah bila dah berjaya nanti.
 Teringat kisah dulu sewaktu adik masih dalam kandungan mak lagi...Sewaktu mak mengandungkan adik teringin sangat mak nak makan buah pear tapi masa tu susah betul nak dapat buah tu, 
banyak shopping mall dah kami pergi tapi tidak jumpa-jumpa juga dengan buah yang diidam-idamkan,mak terpaksa memaksa ayah untuk carikan juga buah pear yang mak idam-idamkan tu...
susah-payah ayah pergi mencari buah pear tu di serata shopping mall dan akhirnya dapat juga buah pear yang diidam-idamkan itu di salah satu shopping mall kat Klang Lama...apa namanya shopping mall tu lupa plak.
Masa tu mak ngan ayah pergi ke sana menaiki  sebuah motosikal Honda Cup lama je,dengan Honda Cup tulah ayah bawa mak yang sarat mengandungkan adik dan along pergi ke shopping mall tu untuk mencari buah pear tu...
Bila terjumpa je buah pear,apa lagi mak terus suruh ayah ambil dan bayar di kaunter. Mak rasa amat gembira sekali kerana dapat juga buah pear yang dicari dan dengan gembira juga mak  makan buah pear tu sambil tersenyum sampai ke telinga,ayah hanya memerhatikan gelagat mak waktu tu dengan senyuman yang paling-paling bermakna bagi mak..
mungkin perasan ayah pada waktu itu gembira kot sebab dapat belikan mak buah pear yang mak idam-idamkan tu, jadi adik kat dalam perut mak masa tu pun dapatlah merasa buah pear waktu tu kalau tak dapat makan dulu,
mahu meleleh air liur adik sampai sekarang....mungkin adik pun suka macam mak kot waktu tu(agaknya)...hehehe....
kiranya dapat jugalah buah pear yang mak nak sangat masa tu....
Itulah salah-satu makanan yang mak nak makan waktu mak mengandungkan adik,kalau nak
ikutkan banyak lagi mak nak cite kat sini tapi mak citekan mana-mana yang penting je..
Masa mak mengandungkan adik pernah sekali mak jatuh dari motor,masa tu kami sekeluarga nak pergi berjalan-jalan di Taman Tasik Permaisuri kat Bandar Tasik Selatan.
Motor yang ayah bawa waktu tu tiba-tiba tergolek diatas jalan disalah-satu selekoh menghala ke sana,
rupa-rupanya jalan yang ayah lalui tu terdapat tumpahan minyak itu yang menyebabkan ayah hilang kawalan terhadap motosikalnya membuatkan kami bertiga terjatuh di jalan.
 Nasib baik masa tu jalan yang kami lalui itu tiada kenderaan yang lalu kalau tidak mungkin mak,ayah n along dah dok hospital atau macam-macam boleh jadi waktu tu...
Alhamdullilah kami semua bernasib baik kerana ada orang yang sanggup menolong mak dan ayah masa tu,
masa tu hanya tuhan yang tahu bagaimana rasa sakit terjatuh dari motosikal tapi apa nak buat perkara dah nak berlaku terima je lah dengan hati yang terbuka....
nasib baiklah mak mengalami cedera ringan je dan adik yang berada didalam perut mak masa itu dalam keadaan yang selamat,along dan ayah pun tidak ada masalah lain....
itu yang membuatkan adik jadi degil kot...hahaha...mak dah jatuh pun adik tetap sihat di dalam perut mak....
Itulah suka-duka sewaktu mak mengandungkan adik dan mak berharap sangat adik akan berjaya di dalam hidup ini selamanya...

"HEPI BESDAY GIRL"

Kek coklat chip yang along buatkan untuk besday adik


 biskut kacang yang along buatkan

besday girl


Monday, February 14, 2011

petua buat semua...

SALAM 1MALAYSIA

Entry saya hari ini adalah petua2 yang orang lama-lama(dulu) lakukan dan amalkan.Kita ikutilah petuanya di bawah ini:


1- UBAT SAKIT KEPALA
Cara tradisional untuk ubat sakit kepala ini ialah mendapatkan tiga helai daun sirih, tiga ulas bawang merah (jgn buang kulitnya),satu sudu teh jintan manis,satu sudu besar cuka dan semangkuk air. Ramas semua bahan tadi di dalam air dan sapu di kepala.InsyaAllah sakit kepala akan berkurangan.Kalau tidak baik juga pergilah jumpa doktor segera.

Daun sirih


2- PEGAGA UNTUK AWET MUDA
Bagi yang mahu kekal muda amalkanlah petua ini.Ambil daun pegaga yang segar,kisar bersama air hingga lumat.Tapis dan ambil airnya kemudian masukkan sedikit gula dan sedia untuk diminum.Amalkan selalu.


Daun pegaga


3- ATASI BAU BADAN
Masalah ini memang selalu dialami oleh semua orang dan memang memalukan.Cara mengatasinya ialah dengan mengambil beberapa kuntum bunga cengkih dan rendam sehingga kembang kemudian minum airnya selama tiga hari berturut-turut.Amalkan selalu hingga bau badan berkurangan.

cengkih



4- DAUN BELIMBING RAWAT DEMAM KUNING
Untuk mengatasi masalah demam kuning pada bayi yang baru lahir,ambil daun belimbing yang berwarna kekuningan.Rebus dan campurkan ke dalam air mandian bayi.Amalkan setiap kali tibanya masa untuk memandikan bayi.InsyaAllah kuning pada bayi akan berkurangan dan beransur pulih.

ini buah belimbing bukan daunnya

Sunday, February 13, 2011

Ronda2 kat Bandar Iskandar n Taman Mutiara Rini....

SALAM 1MALAYSIA


Semalam agak boring juga asyik dok rumah je apa lagi kami semua jalan-jalan meronda "Bandar Iskandar" n "Taman Mutiara Rini"..sempat lagi tu amik gambo dan posing la apa lagi....Pergi "Bandar Iskandar"tapi x semua tempat dah siap ada lagi kawasan yang belum siap, kami setakat pusing-pusing kat kawasan tu je..separuh jalan kami pusing balik dan menuju ke Taman Mutiara Rini plak....ramai juga pengujung kat situ sebab sebelum ni kawasan taman ni dalam proses pembaik-pulih rupa-rupanya dah siap pun dan kawasannya luas dan cantik...apa lagi mulalah anak-anakku berposing sakan tapi x semua tempat kat taman tu kami terokai separuh jalan je dah semput....My hubby plak sampai-sampai je dah terpandang kacang rebus yang ada di jual di tepi jalan masuk kat taman tu...apa lagi dia beli 2 bungkus kacang rebus tu,dah lama x makan kacang rebus tu katanya...kemaruk je bunyi nyer kan hehehe ambil gambo pun dah x pandang lens lagi dah sbb sibuk dengan kacang rebusnya...kelakar je rupanya....marilah kita lihat gambo2 yang telah diambil oleh anakku "Caney"kat bawah ni....Sambil berjalan tu kami sempat melihat banyak layang-layang berterbangan di awan....sememangnya tempat ni adalah tempat ramai orang bermain layang-layang.Best juga dapat lihat bermacam-macam ragam manusia dan dapat melihat banyak layang-layang berterbangan.... cukup lah takat ni k,nanti kita jumpa di entry yang lain pula....Bye

berdua-duaan berdating


 Papan tanda Kota Iskandar


jalan-jalan sendirian


 kita nak posing dia sibuk makan kacang rebus


 berbual sambil makan kacang rebus


menghayati makan kacang rebus,nak gambo pun
x ada feel 


 ready!!!! senyum


 posing jap


 cewahhh!!!


 x habis lagi kacang rebus tu ke?? 
nak bergambo pun x feel sibuk makan kacang rebus tu je...
merajuk la macam ni.... 


 
 nak gi mane tu??
merajuk ke??


kan dah dok sorang2 kat bawah pokok ceri ni??
mak we dah lari rupa nyer!!!!

GRANDMA ON PAPER

GRANDMA ON PAPER