07 November 2011

# filem n drama

Al-Hijjab....

SALAM 1 MALAYSIA

Assalamualaikum semua....
Pada kekawan semua hari ni kita semua masih bercuti lagi...cuti ganti hari minggu semalam yang jatuhnya pada hari raya Aidil Adha jadi mesti dah ada plan nak kemana-mana petang ni kan... ramai yang akan pergi keluar berjimba-jimba di mana2 hari nikn........hari ni mama x ada plan pun nak ke mana-mana tapi mungkin petang nanti ada kot itu pun hanya nak  menemankan hubby pergi bermain lelayang kat Mutiara Rini oleh itu sebelum petang mama dan family dok layan filem Al-Hijjab ni dulu bila dah petang sikit baru boleh pergi.....


Wah best gak tengok Al-Hijjab ni menyeramkan juga filemnya.......Kat sini mama nak review sikit tentang filem Al-Hijjab ni........Kisahnya mengenai Rafeal seorang pelakon yang tidak mempercayai hantu atau makhluk-makhluk halus ni......tawaran berlakon yang diperolehi adalah mengenai cerita hantu tapi Rafeal tidak mempunyai perasaan takut untuk menjiwai watak dalam filem tu jadi atas sebab2 tu dia telah bertanya pada kekasihnya Qiss bagaimana hendak menjiwai watak ini...... Qiss telah bertanya pada ibu  dan ibunya ada mengatakan mengenai apa itu Hijjab dan Rafeal akan berpeluang melihat makhluk2 halus ni apabila hijjabnya dibuka.Hanya orang2 yang tertentu saja yang boleh membuka hijjab seseorang itu dan Rafeal telah mendapat satu pesanan ringkas untuk ke satu tempat di mana hijjabnya boleh dibuka....

Setelah sampai ke tempat itu Rafeal telah disambut oleh seorang tua dan anak perempuannya dan Rafeal hairan bahawa orang tua itu tahu akan tujuan kedatangannya ke situ. Dia telah membawa Rafeal ke satu ceruk hutan untuk membuka hijjabnya dengan perlahan-lahan Rafeal dapat melihat sesuatu yang mengerunkan dan mula ada perasaan gembira dan takut pada dirinya. Setelah itu makcik tua itu ingin menutup semula hijjabnya tapi Rafeal melarang dan dia memohon sehari lagi sebelum hijjabnya ditutup semula.Hijjab itu hanya boleh ditutup oleh makcik tua tu kerana kuncinya hanya ada pada makcik tua tu saja....

Rafeal kembali ke bandar dan sampai ke rumahnya dia mengalami benda-benda pelik yang menganggunya dan Rafeal tidak boleh melelapkan mata serta mulai takut akan semua perkara2 pelik yang berlaku itu...Setelah keesokan harinya dia kembali ke rumah makcik tua
itu untuk menutup kembali hijjabnya....Berjayakah hijjab Rafeal ditutup semula dan apakah yang terjadi seterusnya.....

Salah satu aksi seram dalam filem Al-Hijjab

Cerita Al-Hijjab ni memang seronok bila kita menontonnya tapi ada juga adegan2 yang tak bestnya dalam filem ni sepatutnya bila hijjab itu telah terbuka pandangan mata kita pasti akan melihat semua makhluk2 halus ni tapi dalam Al-Hijjab ni sesetengah tempat je Rafeal dapat melihanya tapi apa2 pun dari 5 bintang mama bagi 4 bintang pada filem Al-Hijjab ni....
Al-Hijab ni sebenarnya adalah perkataan dari bahasa arab yang bermaksud tirai atau dinding atau tudung kepalakn tapi Al-Hijjab ini juga sebagai penutup mata kita dari dapat melihat makhluk2 halus di alam maya ini....Bayangkanlah kalau semua hijjab manusia terbuka semua manusia dapat melihatnya dan semua perkara tidak dapat dilakukan seperti biasa.....
Nauzubillah......Pada sesiapa yang belum menontonnya cubalah menonton filem Al-Hijjab ni yer...


24 comments:

  1. Ade lg tak cerita ni kat wayang mama?

    ReplyDelete
  2. saya pun dah tonton filem ni, takdelah best sangat! cuma hantu2 dia memang seram!

    ReplyDelete
  3. tak tgk lagi..
    nanti nak tgk lah..
    tapi sy penakut!

    ReplyDelete
  4. mama.. nanti saya pun nak tengok filem ni... tengok sinopsis mama kat atas ni mmg memukau.. ehehe

    ReplyDelete
  5. huuuu
    seram kan mama
    mimi pon dh tgk kat wayang
    ayooo..asik nak peluk adik je
    kakakaka


    sonoknyeee main layang2..weeee =]

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum mama...salam aidil adha...waaa....layan juga filem seram ea...saya tak dapat tengok lgi...sebuk sekarang ni...^^,

    ReplyDelete
  7. @Tea

    x tahu la...mama pun dowload filem tu kat internet jer....:)

    ReplyDelete
  8. @Iffah Afeefah

    best iffah kalau takut jgn tengok mlm tengok siang hari la...:)

    ReplyDelete
  9. @mas saari

    yer la mas hantu jer yg buat seram kn...:)

    ReplyDelete
  10. @Lelaki Ini

    tengok jer apa nak takutkn...:)

    ReplyDelete
  11. @Gen2Merah

    betul tu dil pi lah tengok...hehehehehe....:)

    ReplyDelete
  12. @aimie amalina

    yer la mimi seram tapi nasib tengok siang2 tak la takut sgt....


    seronok dpt main lelayang...:)

    ReplyDelete
  13. @CikGu Ma

    slm aidil adha....mmg x kisah layan jer cite yg boleh tengok kn...oh ye ke...:)

    ReplyDelete
  14. Tia dah download mama .. sebab ibu Tia yang nak tengok sangat . Tia tak nak tengok . rasa seram jek .. tapi lepas baca sinopsis yang mama buat macam best . cuma tu lah Tia ni tak menahan sangat nak tengok muka2 hantu ni . asek terbayang pulak nanti .. Tia teringin nak tau endingnya .. mama citer lah sikit dekat Tia .. Tia nak tau ending saja . hehe :)
    terima kasih mama ...

    ReplyDelete
  15. macam best.. suka layan citer hantu.,, haha

    tapi nak tgok kat mana??

    ReplyDelete
  16. @Ini Kisah Tia

    ala x aci la mcm ni nak tahu sebelum tengok...tapi kerana tia mama bagitahu gak yer....

    last sekali Rafeal x jadi amik watak dlm cite hantu tu dan dia ke rumah makcik tua tu utk tutup hijjabnya balik tapi bila sampai di halaman rumah makcik tu dah pun meninggal...

    lastnya rafeal terkejut n faham sendiri kenapa Rafeal terkejut kerana teringat kata2 makcik tua tu sbb kunci utk tutup hijjab tu hanya ada pd makcik tua tu....

    tu lah endingnya tapi dari gayanya cite ni pasti ada sambungan nyer nanti...selamat menonton yer Tia...:)

    ReplyDelete
  17. @reenapple

    mmg best pun tapi mama x tahu la kat panggung ada lg ke x cite nyer kerana mama dowload jer kat internet...:)

    ReplyDelete
  18. wah. mama da tgk ke?? nak tgk jugak!!! urm..

    ReplyDelete
  19. hee...sy belum tengok pun citer ni mama...hee~

    ReplyDelete
  20. seramnya nak tengok cerita nie...

    ReplyDelete
  21. @cx's

    best gak lah cite nyer...:)

    ReplyDelete
  22. @Kancil 8349

    biasa jer kancil x lah seram sgt ...:)

    ReplyDelete