Jumaat,19 nov 2010
Hari ni mood aku kurang baik biasa la dah ujung bulan ne...paham-paham sendiri...( bg yg pompuan je)balik dr opis terus gi kedai nak beli dan cari apa yg perlu....benda ni(senang cite kotex la) opsss....ckp perlahan-lahan malu org dengar....:)
tiap2 bulan aku kene beli yg besar sekali utk kegunaan ramai(aku n puteri-puteriku)...paham je la org pompuan.....pad ni ade banyak jenama di pasaran kita cuma ikut citarasa sendiri je nak yg mahal ke atau nak yg murah.....padaku mahal atau murah tak jadi hal janji boleh digunakan dan selamat bila memakainya.....
cita punya cita teringat aku waktu kecil-kecil dulu....waktu tu masih x tahu apa itu dtg haid  dan benda alah apa yg patut digunakn waktu first time dtg haid....tapi masa di sekolah ada jugak cikgu bagi tahu tentang masalah datang haid ni tapi aku masa tu buat dek je tak nak dengar cakap cikgu...bila fikirkan padan dengan muka aku degil sangat tu la jadinya(hahaha kan dah kene muka sendiri).....
mase tu kehidupan kami tak la senang agak susah jugak la (orang kampung la katakan) :( first time dtg haid aku tak tahu nak buat macam mane menjerit bagai nak giler sbb takut tengok darah tu tapi malu juga la sebab tiba-tiba menjerit waktu tu.... kata mak'' bila dah datang haid itu maknanya aku dah dewasa''.. ....mak waktu tu hanya tersenyum melihat akan gelagat aku seperti kera kene belacan (tak tentu arah)....sedih aku teringat akan senyuman dan wajah mak ku yg telah tiada.....
hanya al-fatihah buat mak....
ok la sambung cite kite balik yer... waktu tu mak membawa kuar sehelai kain dan die terus mengunting kain tu menjadi beberapa pecahan dan menghulurkan sekeping kain yg telah siap dilipat memanjang tu pdaku
"nah pakai"katanye...aku x tahu ape bertanya pada mak "mak nak pakai macam mane benda ni"mak menjawab sambil tersenyum pakai je...."
aku tak tahu nak wat mcm mane terus je pakai dan terus keluar bermain dengan kawan-kawan...(budak-budak la katakn)...
nak jadi cite(malu plak nak citekan peristiwa ni) sedang aku asyik leka bermain kejar-kejar... kain tu sikit-sikit mcm nak terkuar....malu nyer waktu tu bila ade kawan yg mula bertanya padaku.... apa lagi aku terus je berlari menuju ke rumah tanpa menjawab akan pertanyaan tu....
(malu ngan kekawan la katakn) sampai di rumah aku menangis memeluk mak sambil menceritakn ape yg berlaku tadi.....
ku lihat air mata mak mengalir bila mendengar cite ku tapi aku x tahu kenapa mungkin mak sedih kerana x dpt memberikn aku kehidupan yg lebih sempurna pada mase tu.....
selepas kisah tu mak telah membelikan aku sekotak pad berjenama Sanita dan die telah mengajarku cara memakai benda alah itu.....
selepas seminggu kejadian tu aku bermain seperti biasa dengan kawan-kawan tanpa merasa ape-ape pun....
sehingga sekarang peristiwa tu telah menjadi kenangan dalam hidupku dan kisah tu lah yg membuat aku sedar kesusahan itu mengajar kita erti kehidupan yang sebenarnya....
Teringat aku akan kesusahan yg pernah aku alami dulu bersama -sama dengan ibu n ayah yg x pernah mengenal penat lelah membesarkan aku dahulu :(
-terimakasih mak dan abah kerana telah membesarkan ku-
-Al-fatihah-
 


-pad pertama yang mak belikn untuk ku dulu-
-teringat kembali-





jenis jenama sekarang(kegunaan setiap bln)
skg kene la beli sendiri...:)